Informacja pasażerska

Dobra informacja to podstawa

System jednolitej informacji pasażerskiej to w założeniu baza wszelkich danych, jakich może potrzebować podróżny poruszający się po terenie województwa pomorskiego. O jakich danych mówimy? 

Pierwszym i niezbędnym elementem są oczywiście rozkłady jazdy autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów. Pasażer musi wiedzieć, gdzie je znaleźć i jak je czytać, co oznacza, że muszą one być przedstawione w sposób przejrzysty i zrozumiały. 

Pisząc tu o rozkładach mamy na myśli zarówno informacje zamieszczone na stronie internetowej, jak i na przystankach oraz węzłach komunikacyjnych. Ale to nie wszystko. Rozkłady muszą być stale aktualizowane. Jeżeli na jakiejś trasie rozpoczyna się remont, podróżni muszą dostać informację o nim i o planowanej zmianie na linii z odpowiednim wyprzedzeniem. Jeśli jakaś droga jest zablokowana z powodu wypadku, wiadomość o tym również musi dotrzeć do pasażerów jak najszybciej. I tak jak w poprzednim przypadku – powinna pojawić się i w wersji internetowej, i na wyświetlaczach, a optymalnie także w formie powiadomień na telefon – jeśli taką usługę użytkownik systemu zamówi. 

System jednolitej informacji pasażerskiej musi zawierać również ceny przejazdów. W sposób przystępny powinien przedstawiać taryfy stosowane w poszczególnych środkach komunikacji zbiorowej. Chodzi o stawki za bilety jednoprzejazdowe, czasowe i okresowe. 

Bardzo istotnym elementem są także precyzyjne wskazania, gdzie i w jaki sposób można zapłacić za przejazdy. Dopiero tak zorganizowana informacja pasażerska może sprawić, że z transportu publicznego na Pomorzu będą korzystać nie tylko osoby, które muszą z niego korzystać, ale też takie, które dokonają świadomego wyboru pomiędzy samochodem osobowym a autobusem czy pociągiem.

Skip to content