Zintegrowany bilet

Zinegrowany bilet – o co w tym właściwie chodzi?

Ponad stu przewoźników, zróżnicowane taryfy i rozmaite ceny biletów za przejazdy autobusami, pociągami, trolejbusami i tramwajami – tak aktualnie wygląda sytuacja komunikacyjna na Pomorzu. Zintegrowany bilet, system  płatności za przejazdy oraz jednolity system informacji ma to zmienić. I to już w 2020 roku. 

Każdy, kto spróbował przejechać przykładową trasę z Bytowa do Pruszcza Gdańskiego, z Kościerzyny na Hel czy ze Skarszew do Słupska wie, że zorientowanie się w rozkładach jazdy na poszczególnych odcinkach podróży nie jest proste. O kupniu biletu, a właściwie kilku biletów, nawet nie wspominam. To zadanie dla najbardziej dociekliwych. 

A przecież wszystkie te miejscowości położone są na terenie województwa pomorskiego, jednego z najczęściej odwiedzanych przez turystów regionów Polski. Nic więc dziwnego, że zarówno mieszkańcy Pomorza, jak i przyjezdni bardzo często wybierają jako podstawowy środek lokomocji samochód osobowy. I pół biedy, jeśli robią to, planując podróż z rodziną czy ze znajomymi.

Ale jak pokazują dane statystyczne, w przeciętnym samochodzie na Pomorzu jeździ 1,5 osoby (włączając w to kierowcę), a w przypadku drogi do pracy i z powrotem – tylko 1,3 osoby. Stąd korki na ulicach miast, strata czasu i pieniędzy na paliwo, przepełnione parkingi i degradacja środowiska. 

Co musiałoby się stać, żeby pomorski pasażer przesiadł się ze swojego wygodnego auta do autobusu lub pociągu? Przede wszystkim musiałoby mu się to opłacać – zarówno w sensie ekonomicznym, czasowym, jak i organizacyjnym. Oznacza to, że komunikacja zbiorowa powinna być prosta, wszystkie rozkłady muszą znajdować się w jednym miejscu, a bilet – nawet na podróż łączoną różnymi środkami – powinien być dostępny u jednego „sprzedawcy”, który doradzi, jak zaplanować podróż, aby odbyła się ona jak najszybciej i jak najtaniej. 

Na tym właśnie polega „Program wdrożenia na obszarze województwa pomorskiego wspólnego dla wszystkich organizatorów i przewoźników transportu systemu poboru opłat za przewozy w zbiorowym transporcie pasażerskim oraz systemu jednolitej informacji pasażerskiej”. W skład tego rozbudowanego planu zmian w komunikacji wchodzić ma kilkanaście projektów, spośród których kluczowymi są „System poboru opłat za przewozy” oraz „System jednolitej informacji pasażerskiej”.

Skip to content