Możliwość nabycia biletu bezpośrednio w pojeździe to jedno z udogodnień, które pasażerowie, szczególnie ci zabiegani, cenią sobie wysoko. Obecnie System FALA zapewnia to rozwiązanie w Słupsku, Chojnicach, Lęborku, Pucku i Władysławowie. Już wkrótce będzie ono dostępne także w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku, Gdyni i Sopocie.
A to oznacza, że poprzez falomaty i czytniki FALA będzie można sprawnie kupić bilet w pojeździe, bez konieczności posiadania odliczonej kwoty w gotówce. Dlatego warto już dziś założyć konto pasażera i zamówić kartę w Systemie FALA. To uprości podróżowanie, zwłaszcza gdy pasażer korzysta z ulg na przejazdy. Oczywiście, zakup biletu będzie możliwy także z wykorzystaniem karty płatniczej. Niezależnie czy posiadamy konto w systemie czy nie.
Zakup jednorazowego biletu u kierowcy w ZTM Gdańsk możliwy jest jedynie na liniach obsługujących połączenia międzygminne. W ZTM Gdynia można natomiast kupić wieloprzejazdowe karnety, ale trzeba mieć przygotowaną, odliczoną kwotę w gotówce. Pozostaje aplikacja mobilna – ale zakup biletu przy użyciu aplikacji wymaga wykonania kilku czynności i przede wszystkim posiadania smartfona, a nie każdy chce z niego korzystać.
Dla użytkowników systemu Fala kupno biletu w pojeździe będzie wkrótce jeszcze prostsze. Do opłacenia przejazdu wystarczy bowiem karta FALA lub karta płatnicza. W miarę rozwoju systemu, możliwości zakupu biletów w pojeździe będzie jeszcze więcej. Dziś spójrzmy jednak na podróż z kartą.
Masz zniżkę na przejazdy? Spersonalizuj swoje konto w Systemie Fala
Przykładając kartę do falomatu lub czytnika FALA, pasażer kupi pełnopłatny bilet jednorazowy (za 4,80 zł). A co, jeśli przysługują mu ulgi na przejazd? Tu są dwie możliwości – pasażer skorzysta z możliwości, jakie daje jego własne Konto Klienta w systemie FALA – a daje całkiem sporo, albo wybierze odpowiednie opcje i zniżki na ekranie dotykowym falomatu.
Personalizacja konta, czyli wprowadzenie wszystkich, wymaganych danych pasażera w systemie FALA, w tym przypisanie ulg ustawowych i handlowych, jest korzystna dla użytkowników systemu FALA. Jednorazowa konfiguracja profilu pasażera nie tylko otwiera dostęp do pełnej funkcjonalności systemu, ale pozwala też na uwzględnienie przypisanych ulg do konta i odpowiednie naliczenie opłat za przejazdy. Dzięki temu pasażer z ulgą na przejazd za bilet zapłaci odpowiednio mniej. Oczywiście zakup biletu ulgowego jest możliwy także dla użytkowników kont niespersonalizowanych czy nieposiadających konta, płacących w falomacie kartą bankową, ale wiąże się to z koniecznością wyboru rodzaju zniżki podczas zakupu – czyli trzeba trochę „poklikać” w falomacie.
Personalizacja konta to też inne korzyści – dostęp do historii zakupów, możliwość wygenerowania faktury za bilety czy możliwość zasubskrybowania biletu miesięcznego. Wówczas podczas zakupu wybranego biletu wystarczy przesunąć suwak „automatyczne odnowienie” i gotowe!
Personalizacja konta a bezpieczeństwo
Personalizacji Konta Klienta w systemie FALA można dokonać w dowolnym momencie. Dla osób, które obawiają się podawania wrażliwych danych przypominamy, że podanie danych karty płatniczej nie jest wymagane na żadnym etapie personalizacji konta. Doładowanie ePortmonetki, umożliwiającej dokonywanie opłat za przejazdy, można zrealizować, między innymi, za pomocą popularnej metody płatności jaką jest BLIK.
Reasumując, aby korzystać z systemu FALA, nie trzeba posiadać konta w systemie, ale warto je założyć.
Po pierwsze, dlatego, że konto w Systemie FALA umożliwia zamówienie bezpłatnej Karty FALA, którą można wykorzystać jako identyfikator w systemie, obok aplikacji mobilnej „System FALA” czy karty płatniczej.
Po drugie, posiadacze konta FALA mają wszystkie bilety i historię ich zakupu dostępną w jednym miejscu. Korzystają z różnych identyfikatorów i urządzeń systemu FALA (falomatów i czytników), a wszystkie informacje z tym związane np. zakup i rodzaj biletu, identyfikatora czy przypisane ulgi, zapisują się na indywidulanym koncie każdego Pasażera. Dostęp do tych informacji, pasażer ma bezpośrednio po zalogowaniu się do konta zarówno w aplikacji jaki i w portalu pasażera.
Po trzecie w przyszłości karta FALA (lub inny identyfikator w systemie) umożliwi zakup biletów kolejowych w urządzeniach FALA, zlokalizowanych na stacjach i peronach w obszarze całego województwa ( uwzględniając przypisane do konta ulgi).