Od 15 lutego pasażerowie ZTM w Gdańsku będą mogli podróżować z Kartą FALA lub kartą płatniczą, korzystając z urządzeń we wszystkich pojazdach miejskich. Zapraszamy do zapoznania się z najczęściej zadawanymi pytaniami w tym zakresie.
Co w ramach Systemu FALA działa testowo w sieci komunikacyjnej organizowanej przez ZTM w Gdańsku?
Zapraszamy pasażerów korzystających z usług Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku do testowania Systemu FALA. Pierwszy etap testów obejmował korzystanie z aplikacji mobilnej „System FALA”, portalu pasażera systemfala.pl i planera podróży na planer.systemfala.pl. Udostępniona została również
możliwość zamawiania Karty FALA w portalu pasażera oraz w Punkcie Obsługi Klienta i wykorzystanie jej jako identyfikatora w systemie – podczas kontroli biletów. Następnie udostępniliśmy pasażerom czytniki i falomaty w tramwajach.
Obecnie wchodzimy w kolejny etap testów, oddając w ręce użytkowników czytniki i falomaty, zamontowane we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej organizowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku (włącznie z liniami podmiejskimi).
Od dzisiaj pasażer poza aplikacją mobilną „System FALA” i portalem pasażera może kupić dowolny bilet normalny lub ulgowy na ekranie dotykowym falomatu lub dokonać automatycznego zakupu biletu poprzez zbliżenie do czytnika lub falomatu jednego z identyfikatorów Systemu FALA (Karty FALA, karty płatniczej, lub QR kod).
Jeśli pasażer posiada konto w Systemie FALA z przypisaną do niego ulgą, po przyłożeniu Karty FALA lub karty płatniczej do czytnika lub falomatu, kupi automatycznie bilet jednoprzejazdowy za 2,40 zł, a jeśli nie posiada ulg, za bilet zapłaci 4,80 zł. O tym jak korzystać z falomatu lub czytnika wyjaśniamy w kolejnych pytaniach i odpowiedziach. Usługi Systemu FALA świadczone są w oparciu o regulamin Systemu FALA
dostępny na systemfala.pl. Z FALI można korzystać także w ramach wszystkich linii podmiejskich
w sieci komunikacji organizowanej przez ZTM w Gdańsku (nie tylko na terenie Miasta Gdańska).
Na czym polega etapowe testowanie? Co jest dostępne w aplikacji mobilnej „System FALA”?
Czy System FALA został zintegrowany z Gdańską Kartą Mieszkańca?
Testowanie Systemu FALA polega na wprowadzeniu metodą małych kroków poszczególnych funkcjonalności Systemu FALA. Zależy nam na zebraniu doświadczeń od pasażerów. W trakcie testowania FALI pasażerowie nie stracą możliwości korzystania z obecnego sposobu kupowania biletów i dostępnych
miejsc sprzedaży biletów.
Obecnie pasażer po pobraniu aplikacji mobilnej „System FALA” ze sklepu Google Play i AppStore może kupić bilety z wykorzystaniem dostępnych metod płatności, przejrzeć tablice rozkładów jazdy, zobaczyć listę odjazdów z najbliższego przystanku, udostępnić i połączyć konta z bliskimi.
Pasażerowie posiadający konta w Gdańskiej Karcie Mieszkańca, mogą dołączyć do Systemu FALA także poprzez portal i aplikację „Jestem z Gdańska”. Aby to zrobić należy mieć ważny pakiet mieszkańca na dany rok kalendarzowy. Po zalogowaniu do konta w Gdańskiej Karcie Mieszkańca należy dodać pakiet o nazwie „Połącz konto z Systemem FALA” i postępować zgodnie z wytycznymi.
Jak dziś można korzystać z aplikacji mobilnej?
Po ściągnięciu aplikacji „System FALA” na swój smartfon, należy założyć konto niespersonalizowane (anonimowe) lub spersonalizowane (imienne), a następnie zalogować się na adres mailowy podany podczas rejestracji i ustawić PIN do konta. Aplikacja mobilna w tej fazie testów jest narzędziem do zakupu biletów, zapisania na koncie przysługujących nam ulg, a także do dodania karty płatniczej jako dodatkowego identyfikatora i osobno jako instrumentu płatniczego w Systemie FALA. W aplikacji można również zasilić ePortmonetkę, ustawić cykliczne i automatyczne jej doładowania, pobrać fakturę za zakupiony bilet, zwrócić bilet przed rozpoczęciem jego ważności. Dostępne jest również tworzenie profili podróży (np. z dzieckiem, mężem/żoną itp.), do pełnego wykorzystania w podróży dynamicznej, która będzie kolejnym krokiem w testach.
Co jeszcze można zrobić w aplikacji już teraz?
- kupić lub odnowić bilet okresowy imienny (także w trybie
automatycznego odnawiania) - kupić bilet jednoprzejazdowy lub czasowy
- okazać bilet podczas kontroli biletowej
- sprawdzić stan środków w ePortmonetce
- sprawdzić historię transakcji na koncie użytkownika
- udostępnić konto członkowi rodziny lub firmie
- zastrzec Kartę FALA, zamknąć konto
Gdzie szukać informacji o Systemie FALA?
Informacje o Systemie FALA znajdują się w portalu pasażera systemfala.pl w zakładce POMOC oraz AKTUALNOŚCI. Bieżące informacje oraz animacje instruktażowe zamieszczane są również na profilu społecznościowym Facebook System FALA oraz na kanale YouTube.
Reklamację oraz inne problemy dotyczące funkcjonowania systemu można zgłosić kontaktując się z pomocą techniczną:
• Infolinia Systemu FALA +48 585 733 585 (czynna całodobowo)
• poczta e-mail: info@systemfala.pl
Więcej informacji o testach Systemu FALA znajduje się w poniższym zestawieniu Q&A Gdańsk