Trzyetapowy plan włączenia kolei do Systemu FALA  

Spółka InnoBaltica, odpowiedzialna za wdrożenie Systemu FALA w województwie pomorskim, oraz jego wykonawca – firma Asseco Data Systems podsumowały stan realizacji projektu oraz dalsze plany. Stopniowo rośnie zainteresowanie zakupem biletów przez ten kanał w komunikacji miejskiej. Jesienią z FALĄ pojadą pierwsi pasażerowie kolei.   

InnoBaltica wraz z Asseco Data Systems prognozują, że w drugim półroczu 2024 nastąpi czas pełnego ustabilizowania działania systemu w komunikacji miejskiej, czyli w autobusach, trolejbusach i tramwajach. FALA objęła dotychczas: Trójmiasto, Słupsk, Chojnice, Puck, Władysławowo oraz Lębork. Wdrażane są jeszcze poprawki z priorytetem wyznaczonym dla sprawności walidatorów, czyli urządzeń FALI w pojazdach. Sytuacja na tym polu jest znacznie lepsza aniżeli na początku trwających testów publicznych, ale nadal zbyt często zdarzają się problemy. Są one o tyle istotniejsze od innych, że pasażerowie zdecydowanie najchętniej decydują się korzystanie z FALI poprzez własne karty płatnicze.

– Szacujemy, że ok. 90% dotychczasowych transakcji realizowanych zostało w systemie z wykorzystaniem osobistych kart płatniczych przykładanych właśnie do naszych urządzeń. Oczywiście, z czasem te proporcje mogą ulec zmianie. Użycie karty płatniczej w pojeździe to najprostsza forma zakupu biletu, ponieważ nie wymaga założenia konta w systemie ani personalizowania ustawień tego konta. Od początku testowego publicznego działania FALI pasażerowie zakupili ponad 360 tysięcy biletów wszelkiego rodzaju, od jednorazowych po roczne – wyjaśnia Radomir Matczak, prezes InnoBaltiki.

PO STABILIZACJI „KOLEJOWEJ” MOŻLIWE BILETY METROPOLITALNE

Jak podkreślają eksperci spółki oraz ADS taki wolumen testowej sprzedaży pozwolił już na zidentyfikowanie większości mankamentów i niedogodności oraz sukcesywne ich eliminowanie. Teraz podobny proces konieczny jest dla części kolejowej Systemu FALA. Testy wewnętrzne zabierają więcej czasu niż zakładano, ale ostatecznie obie firmy wspólnie przedstawiły trzyetapowy plan testów publicznych w ramach połączeń Polregio oraz SKM PKP Trójmiasto (na terenie województwa). Wedle niego pierwsi pasażerowie z FALĄ mają pojechać pociągami we wrześniu, kupując bilety jednorazowe i okresowe w aplikacji lub portalu.

PLAN TESTÓW PUBLICZNYCH SYSTEMU W RAMACH POŁĄCZEŃ KOLEJOWYCH

KROK 1           ZAKUP BILETU „OD-DO” W APLIKACJI ORAZ NA PORTALU

(termin – wrzesień 2024 r.)

KROK 2           ZAKUP BILETU „OD-DO” NA FALOMACIE

(termin zależnie od ustabilizowania systemu w kroku poprzednim) 

KROK 3           PODRÓŻ DYNAMICZNA „CHECK-IN – CHECK-OUT” 

(termin zależnie od ustabilizowania systemu w kroku poprzednim)

– Pierwszym krokiem będzie udostępnienie podróżnym zakupu biletów kolejowych na z góry określoną trasę. Odbędzie się to dwuetapowo, najpierw przez aplikację i portal podróżnego, a następnie w falomatach. W ostatnim kroku wprowadzimy sprzedaż w modelu podróży dynamicznej „check-in – check-out”. Warto podkreślić, że będzie to pierwsza taka taryfa kolejowa w Polsce. Nikt wcześniej nie podjął się integracji kolei i transportu miejskiego na taką skalę – podkreśla Andrzej Dopierała, prezes Asseco Data Systems.

Kilkuetapowa koncepcja upublicznienia usługi w ramach kolei jest następstwem doświadczeń z fazy wdrożenia jej w komunikacji miejskiej. Wtedy skorygowane zostały pierwotne założenia i do systemu były włączane stopniowo poszczególne miasta od mniejszych do największych, a potem dokładane kolejne funkcje.

– Niezmiennie podążamy metodą małych kroków, świadomi tego, że pasażerowie liczą na większe tempo. Niemniej, testy publiczne są szalenie istotne, a ich nadrzędnym celem jest wypracowanie stabilizacji technicznej i jakościowej. Na tym fundamencie chcielibyśmy przekonać organizatorów, aby wprowadzić w Systemie FALA nową, prostą i ujednoliconą taryfę, co byłoby poważnym ułatwieniem dla wszystkich pasażerów, zarówno mieszkańców, jak i turystów. Dopiero wówczas nasz powszechny i spójny technicznie system mógłby pokazać w pełni swoje możliwości. Najpierw jednak musimy udowodnić użytkownikom transportu zbiorowego swoją gotowość do tego typu rozwiązań – zapowiada prezes R. Matczak.  

Spółka InnoBaltica odbiera wiele sygnałów, że pasażerowie czekają na rozwiązanie maksymalnie integrujące kolej z komunikacją miejską, także w wymiarze sprzedaży biletów.

Skip to content