Coraz więcej pojazdów w miastach województwa pomorskiego kursuje już z zamontowanymi na pokładach walidatorami systemu FALA. W gdańskich autobusach zaczęły się również pojawiać specjalne naklejki z tagami NFC. Wszystkie te elementy stanowią przygotowanie do uruchomienia nowego systemu rozliczania opłat za przejazdy transportem publicznym w naszym regionie.
System FALA będzie nowoczesnym i innowacyjnym rozwiązaniem, dzięki któremu pasażerowie będą mogli płacić za bilety w sposób zautomatyzowany. Wsiadając do pojazdu komunikacji miejskiej czy też pociągu SKM lub Polregio, zobowiązani będą jedynie do odbijania się na specjalnych urządzeniach, tzw. walidatorach. Te właśnie urządzenia będą też łącznikami pomiędzy pasażerami a „sercem” systemu. Podobną funkcję pełnić będą specjalne naklejki, które można zobaczyć w pojazdach. One również służyć będą do przeprowadzania tzw. check-in i check-out, dlatego też w ich wnętrzu kryją się tagi NFC, które pozwolą systemowi połączyć np. smartfon pasażera wyposażony w aplikację FALA z danym autobusem i jego lokalizacją. Wszystko to za sprawą skomplikowanych powiązań między pojazdami, walidatorami, naklejkami i sercem systemu FALA.
Czym są walidatory?
Są to nowoczesne urządzenia, które po uruchomieniu nowego systemu płacenia za przejazdy będą pełniły równocześnie kilka funkcji. Służyć będą do potwierdzania wejścia do pojazdu i wyjścia z niego (check-in/check-out), będą informować, czy dany pasażer ma wystarczająco dużo środków na koncie w systemie FALA, aby zapłacić za dany przejazd, stanowić będą rodzaj kasowników dla biletów papierowych (które nie będą jednak kasownikami w tradycyjnym tego słowa znaczeniu: nie będzie już dziurkowania czy drukowania kodów na biletach papierowych, tylko ich skanowanie poprzez kody QR). Niektóre z urządzeń będą również nowoczesną wersją biletomatów, które pozwolą dobrać do konta danego pasażera dodatkowe bilety – np. dla osób towarzyszących.
Urządzenia systemu FALA pozwolą na korzystanie z systemu pasażerom, którzy nie założą konta w FALI, ale będą chcieli w sposób szybki i nieskomplikowany zapłacić za przejazd danym autobusem, tramwajem czy trolejbusem. Osoby takie będą mogły skorzystać ze swojej karty bankowej, a system automatycznie zakupi dla nich bilet. Zwolni to pasażera, który przebywa w danym mieście okazjonalnie, z konieczności poszukiwania informacji o cenach biletów, punktach sprzedaży itp. Podobne rozwiązania zastosowane zostały w wielu europejskich stolicach oraz w kilku miastach w Polsce i wszędzie cieszą się dużą popularnością.
System FALA będzie zawierał aplikację, która pozwoli rozliczyć pasażera za przejazdy na danej trasie na podstawie identyfikowania go w różnych środkach komunikacji. Oznacza to, że pasażer po zarejestrowaniu się w systemie, nie będzie musiał kupować biletów u różnych przewoźników. Opłaty za przejazdy odbywać się będą na podstawie potwierdzania jego obecności w poszczególnych środkach komunikacji poprzez „odbijanie się”, czyli checkowanie na specjalnych kasownikach za pomocą telefonu lub karty elektronicznej.
Spółka InnoBaltica, które wdraża ten projekt uzyskała na jego realizację dofinansowanie w kwocie 90 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dofinansowanie ma pokryć koszt nie tylko systemu, ale także 850 urządzeń walidujących na przystankach kolejowych, 5300 urządzeń w pojazdach komunikacji miejskiej (autobusach, trolejbusach i tramwajach), wydania 300 tys. specjalnych kart, zorganizowania ok. 30 punktów obsługi klienta oraz przeprowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnej w całym województwie.
Mimo że system FALA zacznie działać w pełni w przyszłym roku, proces montowania czytników rozpoczął się już kilka miesięcy temu. Najpierw prace wystartowały w gdańskich tramwajach oraz słupskich autobusach, później w autobusach w Gdyni i w Gdańsku.
Obserwujcie kolejne pojazdy. Z całą pewnością również w nich walidatory zaczną się wkrótce pojawiać.
10/10/2022