Chojnice to kolejne miasto, gdzie mieszkańcy mogą korzystać z systemu FALA w ramach tzw. publicznego rozruchu. Bilety jednorazowe oraz miesięczne będą dostępne od dzisiaj, 13 października w urządzeniach (falomatach i czytnikach) zainstalowanych w pojazdach obsługujących linie Miejskiego Zakładu Komunikacji w Chojnicach, także te wychodzące poza granice miasta. Ponadto bilety miesięczne można zakupić przez portal pasażera.
Spółka InnoBaltica, wdrażająca system FALA w województwie pomorskim, udostępniła mieszkańcom Chojnic usługę podróży z Kartą FALA oraz możliwość płacenia za bilety za pomocą karty bankowej w pojazdach komunikacji miejskiej. Od kilku tygodni działa też Portal Pasażera systemfala.pl, poprzez który można założyć konto, zasilić ePortmonetkę oraz zamówić Kartę FALA. W Portalu Pasażera można też przypisać do konta rodzaj ulg przysługujących konkretnej osobie.
-W Chojnicach pasażerowie mogą założyć konto w systemie i podróżować z Kartą FALA, przykładając ją do czytników lub falomatów przy wejściu i wyjściu z pojazdu. Jest to czynność wykonywana zamiast fizycznego skasowania biletu drukowanego. Wtedy to, zależnie od osobistych preferencji, pobierane będą opłaty za przejazd albo z konta bankowego pasażera, albo z jego ePortmonetki. Pod koniec roku będzie też do wyboru inna opcja, czyli możliwości zakupu biletów bezpośrednio przez aplikację FALA – informuje Cyprian Maciejewski, rzecznik prasowy InnoBaltiki.
W ramach systemu FALA przewidziane są oczywiście bilety uwzględniające niedawną zmianę granic stref taryfowych dla linii MZK Chojnice.
FALA jako nowe rozwiązanie do wyboru
Warto podkreślić, że system FALA jest dodatkowym rozwiązaniem, poszerzającym możliwości zakupu biletów w Chojnicach. Dotychczasowe kanały dystrybucji biletów drukowanych, które kasuje się w tradycyjny sposób, czy też biletów miesięcznych, pozostają bez zmian. Wszystko obowiązuje i działa równolegle, a każdy pasażer indywidualnie może zdecydować, z której opcji chce skorzystać. InnoBaltica zorganizowała kilka dyżurów informacyjnych dla mieszkańców Chojnic przed uruchomieniem systemu FALA. Ich celem jest popularyzacja i wyjaśnienie zasad korzystania z systemu FALA w InnoBusach, czyli mobilnych Punktach Obsługi Klientów, w których osoby zainteresowane mogły bliżej poznać system oraz praktyczne możliwości wynikające z obsługi urządzeń FALA.
Do czego dokładnie służą falomaty i czytniki?
Falomaty i czytniki to żółto-czarne urządzenia służące do realizacji podróży i zakupu biletów. Zamontowane zostały w każdym autobusie, a w przyszłości będą dostępne na peronach i stacjach kolejowych. Każde urządzenie FALA oznaczone jest logotypem województwa pomorskiego oraz znakiem graficznym FALA.
Falomat umożliwia przede wszystkim:
1) rejestrację wejścia i wyjścia poprzez zbliżenie Karty FALA lub płatniczej,
2) zakup biletu na ekranie dotykowym,
3) sprawdzenie ilości środków na koncie FALA.
Czytnik umożliwia wyłącznie rejestrację wejścia i wyjścia poprzez przykładanie Karty FALA lub płatniczej przy rozpoczęciu/zakończeniu podróży. Falomaty znajdują się w połowie długości autobusu, a czytniki ulokowane są przy drzwiach wejściowych.
W systemie FALA w Chojnicach można podróżować na dwa sposoby:
OSOBA POSIADAJĄCA KONTO FALA (założone na stronie systemfala.pl) rozpoczyna podróż z Kartą FALA lub kartą płatniczą przypisaną do systemu FALA jako identyfikator, przykładając ją do czytnika/falomatu na wejściu i wyjściu z pojazdu, dokonując tym samym rejestracji wejścia i wyjścia – tzw. check-in/check-out. Jest to czynność równoznaczna z nabyciem biletu.
OSOBA NIEPOSIADAJĄCA KONTA FALA podróżuje, przykładając kartę płatniczą do czytnika/falomatu na wejściu i wyjściu z pojazdu, a jeśli chce by zostały naliczone przysługujące jej ulgi – korzysta z falomatu i wybiera odpowiednie bilety ulgowe, zaś następnie przykłada kartę by dokonać płatności.
Portal Pasażera FALA – dane chronione jak w banku
Po pierwszym zalogowaniu w portalu konto użytkownika wymaga indywidualnych ustawień, więc początkowo zapewnia dostęp tylko do wybranych funkcji. Aby korzystać w pełni z dostępnych możliwości systemu FALA, warto dokonać personalizacji w kilku prostych krokach: uzupełnienie danych osobowych, ustawienie kodu PIN do przeprowadzenia autoryzacji, zatwierdzenie wymaganych zgód i wprowadzenie przysługujących ulg. Warto również dodać zdjęcia. Jest to opcja, która w przyszłości może ułatwić podróżowanie. Dane pasażerów w systemie FALA są w pełni chronione, zgodnie z przepisami RODO.
Bezpieczne transakcje w Systemie FALA
Transakcje płatnicze dokonywane przez użytkowników w systemie FALA są zabezpieczone. Realizowane są one za pośrednictwem operatora płatności certyfikowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego, a międzynarodowa norma wydana przez Payment Card Industry Security Standards Council zapewni wysoki i spójny standard w każdej sytuacji podczas przetwarzania danych posiadaczy kart płatniczych (Visa, Mastercard).
Czy Karta FALA jest konieczna do podróżowania z systemem?
Karta FALA będzie pełniła funkcję identyfikatora pasażera. Będzie zatem pomocna osobom, które regularnie korzystają z komunikacji miejskiej, kupują bilety okresowe lub korzystają z ulg. Można stosować ją wymiennie z innymi identyfikatorami w systemie FALA, np. z kartą płatniczą. Ona również może być przypisana na stałe do konta pasażera systemu FALA – zamiast Karty FALA. Docelowo podobną rolę spełni też telefon z aplikacją FALA.
Gdzie możesz złożyć wniosek o Kartę FALA?
Wniosek o Kartę FALA można złożyć w portalu w zakładce „zgłoszenia”. Tam również będzie można zobaczyć wzór karty, wgrać swoje zdjęcie. W portalu użytkownik będzie miał możliwość wyboru sposobu odbioru Karty FALA (w Punkcie Obsługi Klienta lub z dostawą pocztową na wskazany adres). Kartę będzie można zamówić także bezpośrednio w Punkcie Obsługi Klienta Systemu FALA. Pierwsza karta będzie wydawana bezpłatnie.
Plakaty i instrukcje dostępne również w autobusach i POK-ach
Pasażerowie podróżujący po Chojnicach, poza wiedzą dostępną na stronach systemfala.pl czy innobaltica.pl, są wyposażeni w informacje w formie plakatów i ulotek dostępnych w przestrzeni publicznej. Materiały informacyjne są dostępne również w Punkcie Obsługi Klienta (POK) w przy ulicy Angowickiej 53 (baza MZK). Przypomnijmy, system FALA jest w tzw. fazie publicznego rozruchu, a jego oficjalne uruchomienie planowane jest na 15 grudnia tego roku.
Szczegółowy harmonogram uruchomienia oraz aktualne informacje o systemie FALA: www.innobaltica.pl