SYSTEM FALA W PUBLICZNYM ROZRUCHU. MIESZKAŃCY LĘBORKA TESTUJĄ JUŻ „PODRÓŻ Z KARTĄ”

Spółka InnoBaltica udostępniła w Lęborku funkcję podróży z kartą FALA oraz kartą płatniczą. Pasażerowie mogą korzystać z tego rozwiązania jako pierwsi w ramach tzw. fazy publicznego rozruchu systemu, który będzie sukcesywnie obejmował kolejne miasta aż do momentu oficjalnego startu FALI, zapowiedzianego na 15 grudnia br. Od kilku tygodni działa też portal pasażera, poprzez który można zakładać konto w systemie oraz zamawiać kartę FALA.

Harmonogram wdrożenia systemu FALA przewiduje, że aplikacja będzie publicznie dostępna pod koniec roku, natomiast podróżowanie z pomocą falomatów i czytników, które są w pojazdach, będzie stopniowo uruchamiane w poszczególnych miastach. Pierwszy w kolejności był przewidziany Lębork. – Pasażerowie wszystkich linii obsługiwanych przez ZKM Lębork, także poza granicami miasta, mogą skorzystać z usług naszego systemu. Wystarczy własna karta bankowa lub nasza karta FALA. W każdym autobusie znajdują się nasze urządzenia. Nie trzeba więc szukać nigdzie biletomatów czy kupować drukowanych biletów u kierowcy. Zachęcam do wypróbowania podróży z wykorzystaniem biletu elektronicznego – mówi Radomir Matczak, prezes InnoBaltiki. – Teraz będziemy się uważnie przyglądać jak system działa w rzeczywistości. To przede wszystkim czas dla mieszkańców na zapoznanie się z FALĄ i zbieranie przez nas ich opinii, uwag, pomysłów na udogodnienia – dodaje.

FALA jako nowe rozwiązanie do wyboru
Warto podkreślić, że system FALA jest dodatkowym, rozwiązaniem, poszerzającym możliwości w Lęborku. Dotychczasowe kanały dystrybucji biletów drukowanych, które kasuje się w tradycyjnych kasownikach, czy biletów miesięcznych, pozostają bez zmian. Wszystko obowiązuje i działa równolegle, a każdy pasażer indywidualnie może zdecydować, z której opcji chce skorzystać.

Do czego dokładnie służą falomaty i czytniki?
Są to żółto-czarne urządzenia służące do realizacji podróży i zakupu biletów. Zamontowane zostały w każdym pojeździe miejskim, a w przyszłości będą dostępne na peronach i stacjach kolejowych. Każde urządzenie FALA oznaczone jest logotypem województwa pomorskiego oraz znakiem graficznym FALA.
FALOMAT umożliwia przede wszystkim: 1) rejestrację wejścia i wyjścia poprzez zbliżenie karty FALA lub płatniczej, 2) zakup biletu na ekranie dotykowym, 3) sprawdzenie ilości środków na koncie.
CZYTNIK umożliwia wyłącznie rejestrację wejścia i wyjścia poprzez przykładanie karty FALA lub płatniczej przy rozpoczęciu / zakończeniu podróży. Falomaty znajdują się w połowie długości autobusu, a czytniki ulokowane są przy drzwiach wejściowych.

Precyzując, w systemie FALA można podróżować na dwa sposoby:

OSOBA POSIADAJĄCA KONTO FALA (założone na www.systemfala.pl) rozpoczyna podróż z kartą FALA lub kartą płatniczą przypisaną do systemu FALA jako identyfikator, przykładając ją do czytnika / falomatu na wejściu i wyjściu z pojazdu, dokonując tym samym rejestracji wejścia i wyjścia – tzw. check-in check-out. Jest to czynność równoznaczna z nabyciem biletu.

OSOBA NIEPOSIADAJĄCA KONTA FALA podróżuje, przykładając kartę płatniczą do czytnika / falomatu na wejściu i wyjściu z pojazdu, a jeśli chce by zostały naliczone przysługujące jej ulgi, korzysta z falomatu i wybiera odpowiednie bilety ulgowe.
W docelowej wersji systemu FALA, który do 15 grudnia 2023 jest w fazie rozruchu publicznego, będą dostępne jeszcze do wyboru inne możliwości zakupu biletów. O szczegółach InnoBaltica będzie informować w przyszłości.

Blisko 900 osób zarejestrowanych w systemie
Od końca sierpnia działa też portal systemfala.pl. Konto założyło już blisko 900 osób, a zamówionych zostało ok. 400 kart FALA – przez osoby z całego województwa. W pierwszej kolejności do zakładania kont są zaproszeni mieszkańcy Lęborka, Pucka, Władysławowa i Chojnic. Czyli miast, które są najbliżej startu usługi podróżowania z systemem lub – w przypadku Lęborka – usługa już jest dostępna (m.in. mieszkańcy nabyli już kilka biletów miesięcznych poprzez FALĘ).
Portal systemfala.pl służy przede wszystkim do utworzenia konta pasażera i zarządzania nim przez użytkownika, który dostosuje parametry podróży do własnych potrzeb. Samodzielnie wprowadzi uprawnienia do ulg obowiązujących na terenie konkretnej gminy.

Bezpieczeństwo w portalu pasażera
Po pierwszym zalogowaniu w portalu konto użytkownika wymaga zindywidualizowanych ustawień, więc zapewnia dostęp tylko do wybranych funkcji. Aby korzystać w pełni z dostępnych możliwości systemu FALA warto dokonać personalizacji, która odbywa się w kilku prostych krokach: uzupełnienie danych osobowych, ustawienie kodu PIN do przeprowadzenia autoryzacji, zatwierdzenie wymaganych zgód, a także wprowadzenie przysługujących ulg. Zachęcamy również do dodania zdjęcia. Jest to opcja, ale w przyszłości może ułatwić podróżowanie. Dane pasażerów w systemie FALA są w pełni chronione, zgodnie z przepisami RODO.

Bezpieczne transakcje w systemie FALA
Wszelkie dane karty płatniczej i rachunku bankowego są zabezpieczone. Podobnie transakcje płatnicze dokonywane przez użytkowników w systemie FALA. Realizowane są one za pośrednictwem operatora płatności certyfikowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego, a międzynarodowa norma wydana przez Payment Card Industry Security Standards Council zapewni wysoki i spójny standard w każdej sytuacji podczas przetwarzania danych posiadaczy kart płatniczych (Visa, Mastercard).

Czy karta FALA jest konieczna do podróżowania z systemem?
Karta FALA będzie pełniła funkcję identyfikatora pasażera. Będzie zatem pomocna osobom, które regularnie korzystają z komunikacji miejskiej, kupują bilety okresowe lub korzystają z ulg. Można stosować ją wymiennie z innymi identyfikatorami (nośnikami) w systemie FALA. Ponadto warto pamiętać, że podróżować można też po prostu z własną kartą płatniczą. Ona również może być przypisana na stałe do naszego konta – zamiast karty FALA. W takiej sytuacji do urządzenia kontrolera biletów przykłada się właśnie kartę płatniczą. Docelowo podobną rolę spełni też telefon z aplikacją FALA.

Gdzie możesz złożyć wniosek o kartę FALA?
Wniosek o kartę FALA można złożyć w portalu w zakładce „zgłoszenia”. Tam też będzie można zobaczyć wzór karty, wgrać swoje zdjęcie. Docelowo w portalu użytkownik będzie miał możliwość wyboru sposobu odbioru karty FALA (w Punkcie Obsługi Klienta lub z dostawą pocztową na wskazany adres). Kartę będzie można zamówić również bezpośrednio w Punkcie Obsługi Klienta Systemu FALA. Pierwsza karta będzie wydawana bezpłatnie, a okres jej ważności wynosi pięć lat.
Przypomnijmy, system FALA jest w tzw. fazie publicznego rozruchu, a jego oficjalne uruchomienie planowane jest na 15 grudnia tego roku.

Szczegółowy harmonogram uruchomienia oraz aktualne informacje o systemie FALA: www.innobaltica.pl

Skip to content