Pasażerowie mogą korzystać z Systemu FALA w ramach jego testowania w Słupsku. Ze względu na zwiększającą się skalę tego przedsięwzięcia oraz zebrane od września doświadczenia w innych lokalizacjach wykonawca zarekomendował zmianę harmonogramu, tak aby zyskać dodatkowy czas na stopniowe dochodzenie do pełnej funkcjonalności systemu. Zakres przygotowań w Słupsku był bardziej czasochłonny m.in. ze względu na dwie nowości, które nie pojawiły się dotąd we wcześniej „uruchomionych” miastach: Lęborku, Pucku, Władysławowie i Chojnicach.
Usługi FALI zostały udostępnione dotąd w mniejszych miastach. Spółka InnoBaltica, odpowiedzialna za wdrożenie systemu na Pomorzu podkreśla, że udostępnianie FALI pasażerom metodą małych kroków okazało się słuszne.
– Dzięki temu system można adaptować do potrzeb konkretnych grup użytkowników i organizatorów transportu. Bez realnego testowania to by się nie udało. To ważne, bo na ostateczny kształt działania FALI w danej lokalizacji mają wpływ na przykład kierowcy pojazdów komunikacji publicznej, którzy też przecież są użytkownikami tego systemu poprzez komputery pokładowe. Uważam, że wprowadzanie poszczególnych elementów stopniowo i zapraszanie pasażerów, by testowali je w codziennych sytuacjach, sprzyja stabilizowaniu całości oraz sukcesywnemu wykrywaniu i eliminowaniu problemów. Wykonawca – Asseco Data Systems – ocenił, że warto dalej działać wedle tej koncepcji oraz warto na wdrożenie przeznaczyć dodatkowy czas, aby móc oddawać wszystkie elementy systemu w Trójmieście – wyjaśnia Radomir Matczak, prezes InnoBaltiki.
– Wyraziliśmy na to zgodę, wskazując wykonawcy, że rozpoczęcie kilkuetapowych testów w Słupsku i Trójmieście ma nastąpić jeszcze w grudniu br. Zależy nam, by zaprosić pasażerów do dzielenia się spostrzeżeniami z perspektywy użytkownika systemu, czy też pomysłami na jego dalszy rozwój – dodaje Matczak.
ETAPOWANIE TESTOWANIA – NAJPIERW BILETY OKRESOWE, NASTĘPNIE JEDNORAZOWE
Od kilku tygodni trwały intensywne przygotowania do testów pasażerskich w Słupsku. Specjaliści pracujący przy tym projekcie weryfikowali działanie urządzeń i poprawność procesów. Przeprowadzili także szerokie konsultacje ze słupskim Zakładem Infrastruktury Miejskiej oraz szkolenia dla kierowców i kontrolerów biletów. – Testy wewnętrzne w Słupsku zostały zakończone i jesteśmy gotowi do pierwszego kroku w ramach testowania systemu wspólnie z pasażerami, czyli podróżowania w oparciu o bilety okresowe. Wszelkie sugestie zmian w harmonogramie są podyktowane przede wszystkim jakością usług i komfortem mieszkańców, a także pozostałych użytkowników oraz chęcią rozwoju systemu tak, aby jak najlepiej służył on pasażerom w województwie pomorskim – mówi Robert Kobylański, Wiceprezes Zarządu Asseco Data Systems.
DWIE NOWE PROPOZYCJE DLA SŁUPSKICH KLIENTÓW FALI
Testowy rozruch w Słupsku to istotna próba także z dwóch innych powodów. Po raz pierwszy wprowadzane są w ramach FALI nowe rozwiązania dla pasażerów. Mają one zachęcać do regularnego podróżowania komunikacją publiczną. Wraz z FALĄ, dla posiadaczy Karty Mieszkańca Słupska, oferowane jest zupełne novum – „Roczny Bilet Mieszkańca na 365 dni”. Jest to imienny bilet okresowy uprawniający pasażera do nielimitowanych przejazdów przez cały rok. Upraszczając, klient płaci złotówkę dziennie za taką możliwość. Może go nabyć jednokrotnie każda osoba posiadająca Słupską Kartę Mieszkańca. Bilet ten będzie można zakupić wyłącznie przez portal systemfala.pl oraz w Punkcie Obsługi Klienta (POK), przy ul. Towarowej 10, który czynny jest od poniedziałku do piątku w godzinach 9-16.
W kolejnym etapie, już w przyszłym roku, planowane jest uruchomienie falomatów i czytników w pojazdach, czyli funkcji podróżowania z kartą FALA oraz płatniczą (bilety jednorazowe), które testowane są już m.in. w Chojnicach czy Lęborku. Przy tej okazji mieszkańcy Słupska będą mogli jako pierwsi przekonać się w praktyce, jak działa „bilet dobowy promocyjny”.
– Zasada jest prosta i dotyczy pasażerów, którzy w ciągu jednej doby, od godziny 00:00 do 24.00, nabędą 3 bilety jednorazowe poprzez zbliżenie karty płatniczej lub Karty FALA do naszego czytnika lub falomatu, wykonując tzw. check-in. Wtedy System FALA zmieni je automatycznie w bilet dobowy. To oznacza, że pasażer w trakcie 24 godzin, od kiedy dokonał zakupu pierwszego biletu za podróże z wykorzystaniem check-in, nie zapłaci już więcej niż koszt biletu dobowego. Niezależnie czy to będzie za czwarty, piąty czy dziesiąty przejazd słupską komunikacją miejską – tłumaczy Paweł Kondzielewski, dyrektor ds. rozwoju w InnoBaltice.
ZŁÓŻ WNIOSEK O KARTĘ FALA POPRZEZ PORTAL LUB W POK
Wniosek o Kartę FALA pasażer złożyć może zarówno w POK, jak i w portalu pasażera na stronie systemfala.pl. Tam również będzie można zobaczyć wzór karty i wgrać swoje zdjęcie. Użytkownik będzie miał możliwość wyboru sposobu odbioru Karty FALA – w Punkcie Obsługi Klienta lub z dostawą pocztową na wskazany adres. Pierwsza karta będzie wydawana bezpłatnie.
Karta FALA będzie pełniła funkcję identyfikatora pasażera. Będzie zatem pomocna osobom, które regularnie korzystają z komunikacji miejskiej, kupują bilety okresowe lub korzystają z ulg. Można stosować ją wymiennie z innymi identyfikatorami, np. z kartą płatniczą. Ona również może być przypisana na stałe do konta pasażera Systemu FALA – zamiast Karty FALA. Docelowo podobną rolę spełni też telefon z aplikacją FALA.
Usługi testowe Systemu FALA będą dostępne równolegle do wszystkich działających kanałów sprzedaży biletów publicznego transportu zbiorowego, zarówno gminnych, jak i kolejowych. Każdy pasażer będzie samodzielnie decydował, w jaki sposób nabywa bilety. Szczegółowe założenia dla dalszych testów pasażerskich FALI w Słupsku zostaną zakomunikowane w styczniu.