Pasażerowie w Słupsku mogą już korzystać z Systemu FALA we wszystkich jego podstawowych wariantach do wyboru (Karta FALA, karta płatnicza, aplikacja, portal). W przypadku kart jest to już możliwe, ponieważ uruchomione zostały urządzenia FALI w autobusach. Będzie to piąte miasto objęte testowo pełną usługą, ale zdecydowanie największe w dotychczasowym zestawieniu. Zatem wymagało przygotowań na większą skalę. Ich zakres był w Słupsku również bardziej czasochłonny ze względu na dwie nowości, które nie pojawiły się dotąd we wcześniej „uruchomionych” miastach.
Usługi w trybie podróżowania z Kartą FALA lub płatniczą zostały udostępnione w ostatnich miesiącach w Lęborku, Pucku, Władysławowie i Chojnicach. W grudniu dołączyło do nich Trójmiasto, póki co w ograniczonej funkcji do aplikacji, a także Słupsk, w którym można było dotychczas zakupić jedynie bilety okresowe poprzez portal systemfala.pl.
– Od wielu tygodni trwały intensywne przygotowania do kompleksowych testów pasażerskich w Słupsku. Specjaliści pracujący przy tym projekcie weryfikowali działanie urządzeń i poprawność procesów. Przeprowadziliśmy także szerokie konsultacje ze słupskim magistratem, Zakładem Infrastruktury Miejskiej czy Miejskim Zakładem Komunikacji oraz szkolenia dla kierowców i kontrolerów biletów. Teraz zapraszamy mieszkańców do wypróbowania FALI, korzystając z tego narzędzia, które im najbardziej pasuje – wyjaśnia Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie systemu na Pomorzu.
CZTERY GŁÓWNE WARIANTY PODRÓŻOWANIA Z SYSTEMEM FALA
Tym samym w Słupsku pasażer ma do dyspozycji (podobnie jak od kilku dni w Lęborku, Chojnicach, Pucku i Władysławowie) następujące opcje:
- podróżowanie z Kartą FALA (należy założyć konto na systemfala.pl i zamówić tam kartę; następnie doładować dowolną kwotą ePortomentkę lub powiązać swoje konto FALA ze swoją kartą bankową; po wejściu do autobusu Karta FALA umożliwi zakup dowolnych biletów; kartę należy okazać w trakcie kontroli biletów)
- podróżowanie z kartą płatniczą
opcja 1 – jeśli pasażer nie ma potrzeby zakładania konta w Systemie FALA, bo np. korzysta z transportu nieregularnie, to wystarczy, że w pojeździe wybierze właściwy bilet na ekranie dotykowym falomatu i zapłaci za niego przykładając kartę bankową do czytnika, podobnie jak do terminala płatniczego w sklepie; z kolei po przyłożeniu swojej karty do czytnika kontrolera biletów zobaczy on, że jest do niej przypisany ważny bilet
opcja 2 – pasażer decyduje się na założenie konta i ustawia w nim jako identyfikator zamiast Karty FALA swoją kartę płatniczą, którą operuje na czytnikach na zasadach identycznych jak z Kartą FALA; podczas kontroli biletów postępuje analogicznie do opisu z opcji 1
- podróżowanie z aplikacją „System FALA” (konto należy utworzyć poprzez aplikację lub portal i wprowadzić indywidualne ustawienia, np. przysługujące ulgi; przed wejściem do pojazdu należy zakupić w aplikacji wybrany bilet i okazać go na ekranie telefonu (kod QR) w trakcie kontroli; osoba podróżująca z aplikacją nie musi nic już więcej robić z wykorzystaniem czytników i falomatów)
- podróżowanie z systemfala.pl (portal umożliwia zakup jedynie biletów okresowych; najpierw należy jednak założyć konto, wprowadzić indywidualne ustawienia i zamówić kartę, którą należy okazać w trakcie kontroli biletów)
DWIE NOWE PROPOZYCJE DLA SŁUPSKICH KLIENTÓW FALI
Testowy rozruch w Słupsku to istotna próba także z dwóch innych powodów. Po raz pierwszy wprowadzane są w ramach FALI nowe rozwiązania dla pasażerów. Mają one zachęcać do regularnego podróżowania komunikacją publiczną.
– Wraz z FALĄ, dla posiadaczy Karty Mieszkańca Słupska, oferowane jest zupełne novum – „Roczny Bilet Mieszkańca na 365 dni”. Jest to imienny bilet okresowy uprawniający pasażera do nielimitowanych przejazdów przez cały rok. Upraszczając, klient płaci złotówkę dziennie za taką możliwość. Może go nabyć jednokrotnie każda osoba posiadająca Słupską Kartę Mieszkańca. W ciągu 3 tygodni, pomimo okresu świąteczno-noworocznego, w którym przecież są ważniejsze sprawy i wydatki, roczny bilet zakupiło poprzez FALĘ już 50 osób. Uznaję to za dobry prognostyk – mówi Radomir Matczak.
Bilet ten można zakupić wyłącznie przez portal systemfala.pl oraz w Punkcie Obsługi Klienta (POK), przy ul. Towarowej 10, który czynny jest od poniedziałku do piątku w godzinach 9-16. Testowe uruchomienie falomatów i czytników w pojazdach, czyli funkcji podróżowania z Kartą FALA oraz płatniczą, przynosi mieszkańcom Słupska także okazję, by jako pierwsi przekonali się w praktyce, jak działa automatyczne naliczanie „biletu dobowego promocyjnego”.
Zasada jest prosta i dotyczy pasażerów, którzy w ciągu jednej doby, od godziny 00:00 do 24.00, nabędą 3 bilety jednorazowe poprzez zbliżenie karty płatniczej lub Karty FALA do naszego czytnika lub falomatu, wykonując tzw. check-in (podróż dynamiczna). Wtedy System FALA zmieni je automatycznie w bilet dobowy. To oznacza, że pasażer w trakcie 24 godzin, od kiedy dokonał zakupu pierwszego biletu za podróże z wykorzystaniem check-in, nie zapłaci już więcej niż koszt biletu dobowego. Niezależnie czy to będzie za czwarty, piąty czy dziesiąty przejazd słupską komunikacją miejską. Temat ten oraz zagadnienia podróży dynamicznej będą dokładniej przybliżone jeszcze w odrębnym komunikacie.
KOLEJNE ETAPY TESTÓW: FALOMATY W TRÓJMIEŚCIE ORAZ PODRÓŻOWANIE KOLEJĄ
Szczegółowe założenia dla dalszych testów pasażerskich FALI zarówno w Słupsku jak i pozostałych gminach, w tym w Trójmieście, zostaną zakomunikowane w ciągu kilku tygodni. Obecnie spółka InnoBaltica oraz wykonawca systemu – Asseco Data Systems skupiają się przede wszystkim na przygotowaniach do testowego uruchomienia usługi podróżowania z Kartą FALA lub płatniczą w Trójmieście (poprzez czytniki i falomaty w pojazdach) oraz w ramach regionalnych połączeń kolejowych (poprzez aplikację, a także czytniki i falomaty na peronach). Ponadto w aplikacji zostanie uruchomiony planer podróży – jeszcze niedostępny dla użytkowników.
Usługi testowe Systemu FALA są dostępne równolegle do wszystkich działających kanałów sprzedaży biletów publicznego transportu zbiorowego, zarówno gminnych, jak i kolejowych. Każdy pasażer będzie samodzielnie decydował, w jaki sposób nabywa bilety.