SYSTEM FALA WSZEDŁ W KOLEJNY ETAP PRZYGOTOWAŃ

Spółka InnoBaltica terminowo rozpoczęła proces odbiorów technicznych Systemu FALA. Jest to kluczowy, przedostatni etap dla uruchomienia pierwszego w Polsce regionalnego systemu zarządzania podróżą transportem publicznym, a także zintegrowanej sprzedaży biletów. Jednocześnie przygotowywana jest kampania informacyjna, która wyjaśni przyszłym użytkownikom systemu jego możliwości i zasady działania.

Warto podkreślić, że obecnie trwający etap jest podsumowaniem wielomiesięcznych prac informatycznych oraz infrastrukturalnych, w trakcie których specjaliści przeprowadzili setki scenariuszy i przypadków testowych systemu. Odbiór techniczny przeprowadza zespół 35 specjalistów InnoBaltiki oraz zewnętrznych ekspertów, podzielony na grupy tematyczne. – Sednem naszych prac jest tzw. elektroniczna Platforma Zintegrowanych Usług Mobilności (PZUM), która ma obsługiwać docelowo około 100 taryf w ramach kolei oraz transportu publicznego większości miast i gmin naszego regionu. Etap jest niezwykle czasochłonny i wymagający wielkiego nakładu pracy. Co ważne, wykonawca zadeklarował, że wywiązał się ze 100% zobowiązań i tym samym przekazał kompletny system. W naszym kraju nie było dotąd projektu na taką skalę. System FALA jest precedensowy. Dlatego naszą misją jest nie tyle jak najszybsze jego odebranie, co jak najdokładniejsze sprawdzenie funkcjonalności, wychwycenie jak największej liczby możliwych błędów, wątpliwości i wyeliminowanie ich – wyjaśnia Marcin Stefański, prezes zarządu InnoBaltiki. Zgodnie z harmonogramem, na zgłaszanie uwag do wykonawcy i egzekwowanie poprawek w zakresie funkcjonowania systemu spółka ma jeszcze 4 tygodnie.

Komunikacji będzie więcej

InnoBaltica stopniowo będzie też poszerzać działania informacyjno-edukacyjne skierowane do mieszkańców regularnie i okazjonalnie korzystających z komunikacji publicznej. W ramach tych działań przeprowadzona zostanie kampania, która wytłumaczy podstawowe założenia FALI oraz jej atuty. Niebawem rozpocznie się też Szkoła Nowoczesnego Pasażera. To zakrojony na szeroką skalę program w województwie pomorskim, który dotrze w tym roku do kilkunastu tysięcy osób. Jego celem jest popularyzacja korzystania z transportu publicznego opartego na nowoczesnym systemie FALA, kształtowanie zupełnie nowego myślenia o sposobie korzystania z usług komunikacji w regionie, które warto poznawać od najmłodszych lat. Ponadto „Szkoła” będzie przekazywać wiedzę o tym jak bezpiecznie i wygodnie podróżować, jednocześnie wspierając ekologię i zrównoważony rozwój Pomorza. Program będzie realizowany długoterminowo i dotrze do każdej gminy objętej systemem FALA.

Spółka wzmacnia kompetencje

Spółka sukcesywnie przygotowuje się do rozwoju w ramach systemu publicznego transportu. W tym celu reorganizowana jest również struktura firmy, kadra zarządzająca i zespół InnoBaltiki. Do grona zarządu InnoBaltiki dołączył dr Radomir Matczak, ekspert z dwudziestoletnim doświadczeniem w sektorze publicznym, szczególnie w zakresie wdrażania projektów regionalnych, który będzie odpowiedzialny za ten obszar. R. Matczak współpracował ostatnio ze Związkiem Miast Polskich, a wcześniej był dyrektorem Departamentu Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. – Przygotowanie pasażerów do korzystania z systemu to jedno z głównych naszych zadań. Zaczniemy od podstawowych zagadnień, aby potem dostarczyć rozwiązania i odpowiedzi na wiele praktycznych pytań czy potrzeb, które naturalnie się pojawią. FALA jest bardzo ważnym i przyszłościowym projektem dla Pomorza. Moją rolą będzie praca nad integracją taryf, rozszerzaniem oferty o dodatkowe ułatwienia i zachęty dla pasażerów, a także budowa reputacji tej usługi. FALA w dłuższej perspektywie potencjalnie otwiera szereg nowych możliwości dla mieszkańców  – zapewnia nowy członek zarządu.  

dr Radomir Matczak – Członek Zarządu InnoBaltica Sp. z o.o.

Podstawowa korzyść: łatwość zakupu biletów

System FALA w pierwszej kolejności ma służyć ułatwieniu zakupu biletów – bezgotówkowo. Poszukiwanie automatów biletowych, kiosków, studiowanie zasad taryfowych, regulaminów – to dzisiejsze bolączki pasażerów. – Odpowiedzią będzie właśnie nasze rozwiązanie, które to wszystko uprości. Samodzielny i szybki zakup biletu będzie możliwy w autobusie czy tramwaju. A to dopiero początek zmian jakościowych, bo prawdziwym novum będzie podróż dynamiczna, oparta o zasadę „wsiadaj i jedź” i bez ograniczeń taryfowych. Wystarczy, że pasażer potwierdzi start podróży w systemie FALA, który dobierze właściwy bilet dla miejsca początkowego, trasy i rodzaju transportu – mówi Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu PZUM. – Z naszej perspektywy jako operatora systemu, koniecznych jest uruchomienie kilkuset technicznych funkcjonalności, które przewidzieliśmy na etapie projektowania, by umożliwić mieszkańcom swobodne korzystanie z transportu publicznego na całym obszarze działania FALI. Dlatego też trwająca faza odbiorów jest tak rozbudowana i drobiazgowa – dodaje dyr. Kondzielewski.

Docelowo system FALA to narzędzie znacząco ułatwiające korzystanie z komunikacji publicznej. Tym co, odróżnia FALĘ od rozwiązań komercyjnych, jest obszar działania – system obejmie w zakresie transportu kolejowego całe województwo pomorskie, w tym mniejsze miasta i gminy, oraz w ramach transportu autobusami i tramwajami większość średnich i dużych miast regionu. Ogromną zaletą będzie też zbudowanie regionalnej sieci sprzedaży biletów poprzez proste w obsłudze falomaty znajdujące się w pojazdach i na peronach kolejowych. Rozpocząć podróż będzie można na kilka sposobów: po odczytaniu na czytniku kodu QR na jednorazowym bilecie lub po przyłożeniu do czytnika karty „FALA” lub karty płatniczej lub po zameldowaniu się w aplikacji mobilnej systemu FALA. 

Skip to content