TYGODNIOWE PRZESUNIĘCIE W HARMONOGRAMIE FALI DLA PUCKA I WŁADYSŁAWOWA  

Spółka InnoBaltica wezwała głównego wykonawcę – Asseco Data Systems – do pilnego wyeliminowania błędów technicznych, które przywrócą pełną sprawność systemu co najmniej do poziomu z okresu testowego. W związku z wdrażaniem poprawek, spółka zdecydowała o przesunięciu o tydzień publicznego rozruchu systemu FALA w Pucku i Władysławowie. Następne etapy harmonogramu wdrożenia FALI, w tym termin startu całości systemu, pozostają niezmienione.   

Wykonawca zadeklarował osiągnięcie zdolności do obsługi pasażerów w Pucku i Władysławowie przed 6 października br. – Zdecydowaliśmy się na tygodniowe przesunięcie w oparciu o doświadczenia z Lęborka, gdzie system działa od 22 września br., ale nie jest w pełni stabilny. Reakcje urządzeń na operacje kartą FALA lub płatniczą trwają nieregularnie: raz krótko, raz zbyt długo. Czasami zawieszają się czytniki, a w komputerach pokładowych kierowców pojawiają się podobne problemy. Jest to nieakceptowalne – wyjaśnia Radomir Matczak, prezes InnoBaltiki. – Przyjęliśmy założenie, że nie uruchamiamy FALI w kolejnych miastach, dopóki firma Asseco Data Systems nie zagwarantuje pełnej sprawności technicznej systemu w mieście już objętym naszą usługą. Dlatego uprzejmie prosimy mieszkańców Pucka i Władysławowa o kilka dni cierpliwości. Jak już informowaliśmy, takie wewnętrzne przesunięcia w harmonogramie są możliwe, choć podkreślam, że nie zmieniamy terminu ostatecznego startu FALI, czyli 15 grudnia 2023 r. – dodaje prezes spółki. W przypadku zawieszenia się urządzenia przy rejestracji wejścia (check-in) lub wyboru konkretnych biletów na ekranie falomatu rekomendowany jest zakup biletu u kierowcy.

CZYM JEST PUBLICZNY ROZRUCH SYSTEMU FALA?

Pierwszym jego etapem było udostępnienie w sierpniu portalu pasażera systemfala.pl, poprzez który można zakładać konto użytkownika oraz zamawiać kartę FALA. Harmonogram wdrożenia systemu przewiduje, że aplikacja będzie publicznie dostępna pod koniec roku, natomiast podróżowanie z pomocą falomatów i czytników, które są w pojazdach, będzie stopniowo uruchamiane w poszczególnych miastach. Pierwszy w kolejności był przewidziany Lębork. Począwszy od 22 września z opcji „podróży z FALĄ” korzysta w nim kilkadziesiąt osób dziennie w ramach biletów elektronicznych jednorazowych lub okresowych. Pasażerowie wszystkich linii obsługiwanych przez ZKM Lębork, także poza granicami miasta, mogą skorzystać z usług systemu. Wystarczy własna karta bankowa lub karta FALA, które przykładamy do urządzeń. Nie trzeba więc szukać nigdzie biletomatów, kiosków czy kupować drukowanych biletów u kierowcy.

FALA JAKO OPCJA DO WYBORU W LĘBORKU

Warto podkreślić, że system FALA jest dodatkowym, rozwiązaniem, poszerzającym możliwości w Lęborku. Dotychczasowe kanały dystrybucji biletów drukowanych, które kasuje się w tradycyjnych kasownikach, czy biletów miesięcznych, pozostają bez zmian. Wszystko obowiązuje i działa równolegle, a każdy pasażer indywidualnie może zdecydować, z której opcji chce skorzystać. Pierwszy tydzień funkcjonowania FALI to ok. 260 przejazdów z wykorzystaniem systemu w ramach biletów jednorazowych oraz 5 zakupionych biletów miesięcznych. Zbyt wcześnie na wnioskowanie na temat preferencji klientów. Jednakże ważnym sygnałem jest, że 1/3 transakcji była prowadzona w najprostszy sposób, czyli z wykorzystaniem kart bankowych pasażerów przykładanych do czytników lub falomatów. Pozostałe operacje były wykonane przez posiadaczy kont w systemie FALA (nie licząc pojedynczych zakupów biletu drukowanego u kierowcy).

Pierwszy tydzień funkcjonowania FALI w Lęborku (sprzedaż biletów 22-28 września):  
Bilety jednorazowe jednostrefowe: 218
Bilety jednorazowe dwustrefowe: 31
Bilety miesięczne: 5
Bilety na bagaż: 6
Bilety za gotówkę (u kierowcy): 3

DO CZEGO DOKŁADNIE SŁUŻĄ FALOMATY I CZYTNIKI?

Są to żółto-czarne urządzenia służące do realizacji podróży i zakupu biletów. Zamontowane zostały w każdym pojeździe miejskim, a w przyszłości będą dostępne na peronach i stacjach kolejowych. Każde urządzenie FALA oznaczone jest logotypem województwa pomorskiego oraz znakiem graficznym FALA.

FALOMAT umożliwia przede wszystkim: 1) rejestrację wejścia i wyjścia poprzez zbliżenie karty FALA lub płatniczej, 2) zakup biletu na ekranie dotykowym, 3) sprawdzenie ilości środków na koncie.

CZYTNIK umożliwia wyłącznie rejestrację wejścia i wyjścia poprzez przykładanie karty FALA lub płatniczej przy rozpoczęciu / zakończeniu podróży. Falomaty znajdują się w połowie długości autobusu, a czytniki ulokowane są przy drzwiach wejściowych.

Precyzując, w systemie FALA można podróżować na dwa sposoby:

OSOBA POSIADAJĄCA KONTO FALA (założone na www.systemfala.pl) rozpoczyna podróż z kartą FALA lub kartą płatniczą przypisaną do systemu FALA jako identyfikator, przykładając ją do czytnika / falomatu na wejściu i wyjściu z pojazdu, dokonując tym samym rejestracji wejścia i wyjścia – tzw. check-in check-out. Jest to czynność równoznaczna z nabyciem biletu.
OSOBA NIEPOSIADAJĄCA KONTA FALA podróżuje, przykładając kartę płatniczą do czytnika / falomatu na wejściu i wyjściu z pojazdu, a jeśli chce by zostały naliczone przysługujące jej ulgi, korzysta z falomatu i wybiera odpowiednie bilety ulgowe. W docelowej wersji systemu FALA, który do 15 grudnia 2023 jest w fazie rozruchu publicznego, będą dostępne jeszcze do wyboru inne możliwości zakupu biletów.

O szczegółach InnoBaltica będzie informować w przyszłości. Informacje o systemie FALA, a także zasady korzystania z niego w Lęborku: www.systemfala.pl

Skip to content