System FALA zostanie udostępniony mieszkańcom Województwa Pomorskiego na początku lipca tego roku, czyli zgodnie z terminem kontraktowym (3 lipca br).
Nowe oferty biletowe będą wprowadzane sukcesywnie, po uruchomieniu FALI. Wzrosty cen biletów będą niższe niż pierwotnie zapowiadano.
Do czasu uruchomienia FALI bilety będą kosztować:
w Gdańsku – miesięczne 117 zł
w Gdyni – miesięczne: 103 zł za bilety okresowe na linie zwykłe i nocne, a 115 zł za linie zwykłe, nocne i pospieszne
w Sopocie – miesięczny 81 zł
w Wejherowie 118 zł za bilety miesięczne.
Ponadto będą obowiązywać bilety 75-minutowe – będa kosztować 6 zł, jednoprzejazdowe – 4,8 zł.
Skąd termin 3 lipca?
Termin na uruchomienie FALI, 3 lipca wynika z kontraktu zawartego między InnoBaltica a Asseco Data Systems SA.
– Chcemy pogłębić testy aplikacji FALA, chcemy mieć pewność, że będzie ona prosta w użyciu i będzie mogła konkurować z obecnymi rozwiązaniami – mówi Marcin Stefański, prezes InnoBalitca. – Stąd zdecydowaliśmy o przesunięciu testowego upublicznienia aplikacji o przynajmniej kilka tygodni.
FALA to system złożony z aplikacji mobilnej, portalu pasażera, oraz 6 tys. czytników i terminali zainstalowanych w ok. 1000 pojazdach oraz na stacjach i przystankach kolejowych. Jego celem jest ułatwienie podróżowania komunikacją publiczną po Pomotrzu poprzez zaoferowanie prostego sposobu płacenia za przejazdy komunikacją publiczną, niewymagającego znajomości taryf oraz planera podróży. Za podróżowanie będzie można płacić kartą płatniczą już w pojeździe.
Kto wdraża FALĘ i jaki jest jej cel
Za wprowadzenie systemu Fala odpowiedzialna jest spółka Innobaltica, której głównymi akcjonariuszami są: samorząd województwa pomorskiego, miasto Gdańsk, miasto Gdynia, miasto Słupsk, MZK Wejherowo oraz miasta Chojnice, Lębork, Puck, Władysławowo oraz Tczew. Celem projektu jest ułatwienie podróżowania komunikacją publiczną, co ma wpłynąć na zmniejszenie liczby samochodów na pomorskich drogach, a co za tym idzie – poprawić powietrza i środowiska.