Zgodnie z zapowiedzią InnoBaltica, odpowiedzialna za wdrożenie systemu FALA w Pomorskiem, rozpoczęła testy w Lęborku. Testerami są eksperci i pracownicy samorządowej spółki oraz specjaliści ze strony głównego wykonawcy – Asseco Data Systems. Efekty i wnioski będą znane w lipcu.
Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach etapu odbioru oprogramowania. Testom podlegają m.in. wszystkie elementy zarządzania systemem i dyspozytornia, w tym lokalizacja pojazdów za pomocą GPS oraz rozliczenia finansowe ze sprzedaży.
– Weryfikujemy, jak zachowuje się kompletny system w codziennych sytuacjach w transporcie publicznym. Zarówno z perspektywy pasażera, jak i przewoźnika, kierowcy czy nawet kontrolera biletów – informuje Radomir Matczak, członek zarządu w InnoBaltica Sp. z o.o. – Ten sprawdzian pokaże, czy można podejść do działań na większą skalę. Serdecznie dziękuję władzom Lęborka i Zakładowi Komunikacji Miejskiej za umożliwienie przeprowadzenia testów – dodaje R. Matczak.
![](https://innobaltica.pl/wp-content/uploads/2023/06/008-768x1024.jpg)
Warto zaznaczyć, iż obsługa takiego systemu jest również wyzwaniem dla lęborskiego przewoźnika, ponieważ wiele elementów będzie wpływać na jego pracę. Dzięki temu pozna on jednak, jak obsługiwać system, a także jak dostosować się organizacyjnie i technicznie do jego potrzeb.
– System daje cyfrowe rozwiązania, które stają się powoli standardem w nowoczesnych, integrujących się metropoliach i regionach Europy. Co ważne, FALA stwarza takie same korzystne możliwości zarówno dla mieszkańca półmilionowej stolicy województwa jak i dla mojego miasta. Podnosimy poprzeczkę, więc cieszę się, że bierzemy udział w tym projekcie i możemy wesprzeć etap testowania jego rozwiązań w praktyce – mówi Burmistrz Lęborka, Witold Namyślak.
Czego konkretnie dotyczy test?
System FALA wymaga dopracowania i dodatkowego przetestowania w praktyce w celu zidentyfikowania oraz wyeliminowania możliwych błędów czy niesprawności. Dzięki zaangażowaniu władz Lęborka, udziałowca InnoBaltiki, testy mogą odbywać się w warunkach rzeczywistych. Sprzyja to weryfikacji funkcjonalności systemu FALA, a dotyczy to przede wszystkim:
• uruchomienia sprzedaży z wykorzystaniem urządzeń FALI zamontowanych w pojazdach,
• uruchomienia sprzedaży biletów z wykorzystaniem aplikacji FALA,
• uruchomienia kontroli w pojazdach,
• uruchomienia Punktu Obsługi Klienta,
• weryfikacji transakcji sprzedaży biletów dystrybuowanych z wykorzystaniem systemu FALA,
• uzgodnienia zasad rozliczania podroży pomiędzy spółką InnoBaltica a danym organizatorem.
![](https://innobaltica.pl/wp-content/uploads/2023/06/002-1024x768.jpg)
Testy nie powodują żadnych utrudnień dla pasażerów
Komunikacja miejska w Lęborku funkcjonuje standardowo, bez żadnych perturbacji dla podróżujących autobusami. Warto przypomnieć, iż uruchomienie systemu w formie testu „zamkniętego” oznacza, że nie jest on dostępny dla mieszkańców Lęborka, dlatego InnoBaltica prosi, by nie korzystać z urządzeń FALI uruchomionych w autobusach.
Lębork nie ponosi żadnych kosztów testów. Pokrywa je przede wszystkim Asseco Data Systems. Podstawowym wymogiem, który postawiła wykonawcy InnoBaltica, jest sprawność wszystkich funkcji systemu na poziomie 99%. Podsumowanie testów lęborskich oraz odbioru oprogramowania FALI planowane jest w lipcu.
![](https://innobaltica.pl/wp-content/uploads/2023/06/001-768x1024.jpg)
![](https://innobaltica.pl/wp-content/uploads/2023/06/002-1-1024x768.jpg)
![](https://innobaltica.pl/wp-content/uploads/2023/06/003-768x1024.jpg)
![](https://innobaltica.pl/wp-content/uploads/2023/06/004-1-768x1024.jpg)
![](https://innobaltica.pl/wp-content/uploads/2023/06/005-1-768x1024.jpg)
![](https://innobaltica.pl/wp-content/uploads/2023/06/006-768x1024.jpg)
![](https://innobaltica.pl/wp-content/uploads/2023/06/007-1024x768.jpg)
![](https://innobaltica.pl/wp-content/uploads/2023/06/008-1-768x1024.jpg)
![](https://innobaltica.pl/wp-content/uploads/2023/06/009-768x1024.jpg)
![](https://innobaltica.pl/wp-content/uploads/2023/06/010-768x1024.jpg)
![](https://innobaltica.pl/wp-content/uploads/2023/06/011-768x1024.jpg)
![](https://innobaltica.pl/wp-content/uploads/2023/06/012-768x1024.jpg)
![](https://innobaltica.pl/wp-content/uploads/2023/06/013-768x1024.jpg)
![](https://innobaltica.pl/wp-content/uploads/2023/06/014-768x1024.jpg)
![](https://innobaltica.pl/wp-content/uploads/2023/06/015-1-768x1024.jpg)
![](https://innobaltica.pl/wp-content/uploads/2023/06/016-768x1024.jpg)
![](https://innobaltica.pl/wp-content/uploads/2023/06/017-768x1024.jpg)
![](https://innobaltica.pl/wp-content/uploads/2023/06/018-1-768x1024.jpg)
![](https://innobaltica.pl/wp-content/uploads/2023/06/019-768x1024.jpg)
![](https://innobaltica.pl/wp-content/uploads/2023/06/020-768x1024.jpg)
![](https://innobaltica.pl/wp-content/uploads/2023/06/021-768x1024.jpg)
![](https://innobaltica.pl/wp-content/uploads/2023/06/022-768x1024.jpg)
Kontakt dla mediów:
Cyprian Maciejewski
rzecznik prasowy
E: cm@innobaltica.pl
T: +48 720 810 335