Samorządowcy i twórcy systemu FALA zdecydowali, że będzie prościej. Pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie oznaczać wejście. To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny.
FALA ma zostać udostępniona pasażerom na początku kwietnia.
Przypomnijmy, że celem finansowanego ze środków unijnych projektu jest nie tylko ułatwienie podróżowania publiczną komunikacją na Pomorzu, ale także zbieranie danych o tym, jak pasażerowie z niej korzystają. Ma to pozwolić w przyszłości na lepsze planowanie rozkładów jazdy i tras pojazdów.
Tymczasem spora liczba pasażerów to osoby jeżdżące na podstawie biletów okresowych. Np. w 2019 r. (ostatni “pełny” rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln. To pokazuje, jak duża liczba podróży odbywa się na podstawie biletów długookresowych (miesięcznych czy semestralnych).
Pasażerowie ci nie kasują biletów – nie wiadomo zatem, gdzie wsiadają, a gdzie wysiadają. Wiedza o tym, jak podróżują jest bardzo ważna.
- Oznaczenie jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności oznaczania wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie – mówi Marcin Stefański, prezes InnoBaltiki, samorządowej spółki odpowiedzianej za wdrożenie FALI. – Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Samorządom, które uczestniczą w programie, zależy na możliwie największej liczbie korzystających z systemu. Dlatego osoby, które zdecydują się “kliknąć”, wsiadając do pojazdu, zyskają rabat przy zakupie biletu miesięcznego w systemie FALA.
Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?
W pierwszych miesiącach – od kwietnia do końca lipca – pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji FALA. Tę będzie można pobrać od początku kwietnia ze sklepów Google Play oraz App Store. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych “kasowników” systemu FALA.
Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto – w oparciu o adres email i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane indentyfikacyjne osoby kupującej – jest to bowiem bilet osobisty, a nie „na okaziciela”.
Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą Blika lub na przykład poprzez „elektroniczną portmonetkę” – czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą.
Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet.
Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.
System FALA ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast naszego województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu FALA przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie.