Przygotowania do uruchomienia punktów obsługi klienta

11 stycznia rozpoczyna się montaż sprzętu informatycznego niezbędnego do obsługi pasażerów w nowym systemie FALA. Punkty takie powstaną w największych miastach województwa pomorskiego. 

Firma Asseco Data Systems, która jest głównym wykonawcą systemu, rozpoczyna instalację sprzętu umożliwiającego obsługę mieszkańców Pomorza w ramach tworzonego w naszym regionie systemu FALA.

FALA będzie narzędziem informatycznym, które zintegruje rozproszone systemy biletowe w różnych miastach województwa i połączy je z systemami kolejowymi PKP SKM oraz Polregio. Dzięki temu pasażer, wsiadając do autobusu, pociągu, tramwaju czy trolejbusu nie będzie musiał kupować odrębnych biletów u każdego z organizatorów transportu. Rozliczać się będzie na podstawie sygnalizowania swojej obecności w pojeździe – odbijając się na specjalnych czytnikach kartą komunikacyjną, kartą bankową lub smartfonem z zainstalowaną aplikacją.

Choć system z założenia będzie przystosowany do samodzielnej obsługi, na terenie województwa uruchomionych zostanie na początek ponad 20 punktów obsługi klienta, które zapewnią pomoc osobom z ograniczonymi umiejętnościami obsługi komputera czy smartfonu. W każdym z POK-ów będzie można uzyskać pomoc przy założeniu konta, sprawdzić swoje dane, doładować swoje konto określoną kwotą lub biletem okresowym oraz uzyskać wiele informacji na temat transportu publicznego w regionie.

Spółka InnoBaltica, która na zlecenie pomorskich samorządów odpowiada za wdrożenie systemu FALA, chce jak najlepiej przygotować mieszkańców Pomorza na nadchodzące zmiany i dlatego sieć POK-ów organizuje już teraz. Działać one będą na bazie istniejących punktów obsługi pasażera oraz na bazie punktów informacji turystycznej. Wszystko po to, żeby w momencie uruchomienia nowego systemu mieszkańcy Pomorskiego wiedzieli dokąd się udać po wsparcie – o ile takie będzie potrzebne.

Poniżej przedstawiamy listę miast, w których działać będą punkty obsługi klienta systemu FALA (w niektórych miastach będą to dwa albo nawet trzy POK-i): Gdańsk, Gdynia, Tczew, Kwidzyn, Chojnice, Miastko, Słupsk, Ustka, Lębork, Wejherowo, Władysławowo, Rumia. Spółka InnoBaltica prowadzi rozmowy z kilkoma jeszcze miastami w sprawie uruchomienia na ich terenie kolejnych punktów.

Jako pierwsze w sprzęt informatyczny systemu FALA zostaną wyposażone punkty obsługi klienta w Ustce. Harmonogram montażu rozpisany jest do końca lutego.

Przypomnijmy: system FALA będzie uruchamiany etapami. Jako pierwsza zacznie działać aplikacja mobilna – w połowie bieżącego roku. Od tego momentu zacznie się montaż tzw. walidatorów, czyli kasowników. Bedzie to 850 urządzeń na przystankach kolejowych oraz   5300 urządzeń w pojazdach komunikacji miejskiej (autobusach, trolejbusach i tramwajach). Na początku 2023 roku kasowniki zaczną działać, a mieszkańcy Pomorza i turyści będą się mogli na nich odbijać już nie tylko swoimi smartfonami, ale także specjalnymi kartami komunikacyjnymi FALA, które wydawane będą w całym regionie, a także kartami bankowymi.

W minionym tygodniu w gdańskich tramwajach rozpoczął się już montaż tzw. holderów, czyli specjalnych uchwytów, do których przymocowane zostaną nowe kasowniki.

Skip to content