SYSTEM FALA WCHODZI W FAZĘ ROZRUCHU. JAKO PIERWSI SKORZYSTAJĄ LĘBORCZANIE

Uruchomienie systemu FALA będzie przebiegać stopniowo, a jego rozpoczęcie przewidziane jest na 25 sierpnia br. Spółka InnoBaltica, odpowiedzialna za wdrożenie FALI, oraz Asseco Data Systems, główny wykonawca systemu, przedstawili harmonogram udostępniania usługi zakupu biletów od różnych przewoźników w ramach jednej platformy usług cyfrowych. Obejmie ona w transport zbiorowy w 9 obszarach miejskich województwa, a także kolej regionalną.

Zaprezentowanie koncepcji oraz harmonogramu wdrożenia poprzedziły intensywne prace planistyczne, konsultacyjne, a przede wszystkim testy. Kluczową rolę odegrało rzeczywiste uruchomienie FALI w Lęborku, które weryfikowane było przez kilkudziesięciu specjalistów-testerów.

– To była kompleksowa próba techniczna. Udowodniła ona, że możliwe jest w bliskiej perspektywie publiczne uruchomienie systemu w ramach tzw. fazy rozruchu. Pierwszymi regularnymi pasażerami, korzystającymi z udogodnień FALI, będą właśnie lęborczanie. Po czym sukcesywnie zamierzamy, wraz z wykonawcą, przechodzić do następnych lokalizacji. Największym wyzwaniem, przede wszystkim ze względu na skalę, będzie Trójmiasto. Dlatego przewidziane jest w nieco dalszej kolejności, aby do tego czasu system okrzepł w praktyce w mniejszych miastach – wyjaśnia Radomir Matczak, prezes zarządu InnoBaltiki.

FAZA ROZRUCHU JAKO PRÓBA GENERALNA. OFICJALNY START 15 GRUDNIA

Najbliższe tygodnie spożytkowane zostaną na dodatkowe działania, w tym m.in. testy użyteczności (user experience) w zakresie przyjazności obsługi systemu z perspektywy klienta. W zaawansowanych przygotowaniach są też testy wydajnościowe, które mają wykazać, że system informatyczny wytrzyma obciążenie nawet 2 milionów transakcji dziennie. Ostatecznym sprawdzianem będzie jednak upublicznienie FALI w tzw. fazie rozruchu.   

– Obecnie pracujemy z systemem w realnym środowisku. Będziemy poddawali go coraz większym obciążeniom w bardziej złożonym ekosystemie, na który składa się więcej grup przewoźników, taryf, przystanków. Tak rozbudowane projekty wymagają sprawdzenia w rzeczywistym działaniu, co będzie się odbywało przez dołączanie kolejnych miast. Są to naturalne fazy wprowadzania tego typu rozwiązania na rynek. Działamy zgodnie z dobrymi praktykami stosowanymi przy podobnych wdrożeniach na świecie, tak aby użytkownicy mogli bez przeszkód korzystać z narzędzia jakim jest system FALA – mówi Robert Kobylański, wiceprezes Asseco Data Systems.

InnoBaltica oraz główny wykonawca przewidują, że wraz z uruchomieniem Trójmiasta oraz obsługi połączeń kolejowych nastąpi oficjalny start systemu FALA w regionie. Harmonogram datuje go na 15 grudnia 2023 r. Jak podkreślają eksperci, terminowe przechodzenie do kolejnych „etapów-miast” jest warunkowe. Innymi słowy, po potwierdzeniu prawidłowego funkcjonowania systemu w Lęborku, będzie możliwe uruchomienie go w Pucku i Władysławowie. A po tych lokalizacjach w Chojnicach itd. W przypadku pojawienia się istotnych problemów najpierw zostaną one rozwiązane, a dopiero potem FALA zostanie upubliczniona w następnym mieście.  

W RAMACH FALI DOSTĘPNE BĘDĄ BILETY OKRESOWE I JEDNORAZOWE

Każdy z etapów będzie podzielony na 3 kluczowe kroki. Pierwszym jest uruchomienie Punktów Obsługi Klienta Systemu FALA, w których będzie można uzyskać pomoc w założeniu konta, zamówić i odebrać kartę FALA, otrzymać dodatkowe informacje.

Drugi krok to umożliwienie podróżowania z kartą FALA lub kartą bankową dzięki dostępnym w pojazdach falomatom (zakup e-biletów) i czytnikom kart. Zarówno w ramach biletów miesięcznych jak i jednorazowych.

Krok trzeci to upublicznienie aplikacji FALA i jej wszystkich funkcjonalności, w tym planera podróży. Warto dodać, że jeszcze w sierpniu, dla wszystkich mieszkańców Pomorza udostępniony zostanie portal pasażera (www.systemfala.pl), poprzez który także będzie można zakładać konto oraz zamawiać karty FALA – do odbioru osobistego lub do wysyłki pocztą.

– Choć jest to pierwsza tak duża operacja w Polsce i cechuje się znaczącym skomplikowaniem, to korzystanie z systemu FALA jest proste. Daje wolność wyboru najwygodniejszej dla siebie opcji zakupowej. Nasz harmonogram sprzyja spokojnemu oswajaniu się z usługami FALI. Zaznaczam przy tym, że FALA będzie funkcjonować jako rozwiązanie dla chętnych, równolegle do dotychczasowych rozwiązań, a więc automatów, biletów drukowanych i tradycyjnych kasowników. Pojawiają się więc nowe możliwości łatwego podróżowania – zapewnia Radomir Matczak, prezes InnoBaltiki. 

Szczegóły dotyczące funkcjonowania systemu, w tym zasady korzystania z niego, będą przybliżane przed uruchomieniem każdego z etapów, w ramach kampanii informacyjnej.

Skip to content