SYSTEM FALA WSZEDŁ W FAZĘ ROZRUCHU – W PIERWSZYM KROKU RUSZYŁ PORTAL PASAŻERA 

Spółka InnoBaltica udostępniła portal pasażera – jedno z narzędzi systemu FALA, który znacząco ułatwi podróżowanie komunikacją publiczną w Pomorskiem. Portal obecnie zapewnia użytkownikom skonfigurowanie konta i zamówienie karty FALA. Docelowo będzie w nim też uruchomiony planer podróży oraz panel zakupu biletów. W pierwszej kolejności do zakładania kont są zaproszeni mieszkańcy Lęborka, Pucka, Władysławowa i Chojnic. Czyli miast, które są najbliżej startu usługi podróżowania z systemem.

Portal systemfala.pl służy przede wszystkim do utworzenia konta pasażera i zarządzania nim przez użytkownika, który dostosuje parametry podróży do własnych potrzeb. Samodzielnie wprowadzi uprawnienia do ulg obowiązujących na terenie konkretnej gminy. Wdrażanie systemu odbywa się etapami. Docelowo, w momencie oficjalnego startu FALI (zaplanowanego na 15 grudnia 2023 r.), w portalu systemu FALA będzie można zaplanować podróż, podpiąć kartę płatniczą, zasilić pieniędzmi e-Portmonetkę czy wygenerować fakturę, a także przeglądać historię przejazdów.

Kto może skorzystać z portalu?

Zapraszamy do logowania szczególnie mieszkańców Lęborka, Pucka, Władysławowa i Chojnic, ponieważ to w ich miastach FALA pojawi się najszybciej w ramach opcji podróży z kartą FALA lub kartą bankową. Cieszy nas, że krótko po upublicznieniu portalu mamy już zarejestrowanych 400 użytkowników – mówi Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica. – Aby z końcem roku w pełni korzystać z rozwiązań systemu warto się zarejestrować i założyć, a następnie spersonalizować konto w portalu. Można też dodać kartę płatniczą, podobnie jak w innych systemach zakupowych – dodaje.

Oczywiście, portal jest dostępny dla każdego mieszkańca województwa, jednakże w najbliższych dwóch miesiącach przydatny będzie tylko dla pasażerów w wymienionych wcześniej miastach. Dopiero pod koniec roku dołączą do nich Słupsk, Gdańsk, Gdynia i Sopot. W przypadku Gdańska trwa proces integracji z kartą mieszkańca, co pozwoli na korzystanie z niej także w systemie FALA. O szczegółach spółka będzie informować w odrębnych komunikatach.

Bezpieczeństwo w portalu pasażera
Po pierwszym zalogowaniu w portalu konto użytkownika wymaga zindywidualizowanych ustawień, więc zapewnia dostęp tylko do wybranych funkcji. Aby korzystać w pełni z dostępnych możliwości systemu FALA warto dokonać personalizacji, która odbywa się w kilku prostych krokach: uzupełnienie danych osobowych, ustawienie kodu PIN do przeprowadzenia autoryzacji, zatwierdzenie wymaganych zgód, a także wprowadzenie przysługujących ulg. Zachęcamy również do dodania zdjęcia. Jest to opcja, ale w przyszłości może ułatwić podróżowanie. Dane pasażerów w systemie FALA są w pełni chronione, zgodnie z przepisami RODO.

Bezpieczne transakcje w systemie FALA

Wszelkie dane karty płatniczej i rachunku bankowego są zabezpieczone. Podobnie transakcje płatnicze dokonywane przez użytkowników w systemie FALA. Poprzez portal będą one możliwe w grudniu za pośrednictwem operatora płatności certyfikowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego, a międzynarodowa norma wydana przez Payment Card Industry Security Standards Council zapewni wysoki i spójny standard w każdej sytuacji podczas przetwarzania danych posiadaczy kart płatniczych (Visa, Mastercard).

Czy karta FALA jest konieczna do podróżowania z systemem?

Karta FALA będzie pełniła funkcję identyfikatora pasażera. Będzie zatem pomocna osobom, które regularnie korzystają z komunikacji miejskiej, kupują bilety okresowe lub korzystają z ulg. Można stosować ją wymiennie z innymi identyfikatorami (nośnikami) w systemie FALA. Ponadto warto pamiętać, że podróżować można też po prostu z własną kartą płatniczą. Ona również może być przypisana na stałe do naszego konta – zamiast karty FALA. W takiej sytuacji do urządzenia kontrolera biletów przykłada się właśnie kartę płatniczą. Docelowo podobną rolę spełni też telefon z aplikacją FALA.

Gdzie możesz złożyć wniosek o kartę FALA?

Wniosek o kartę FALA można złożyć w portalu w zakładce „zgłoszenia”. Tam też będzie można zobaczyć wzór karty, wgrać swoje zdjęcie. Docelowo w portalu użytkownik będzie miał możliwość wyboru sposobu odbioru karty FALA (w Punkcie Obsługi Klienta lub z dostawą pocztową na wskazany adres). Kartę będzie można zamówić również bezpośrednio w Punkcie Obsługi Klienta systemu FALA. Pierwsza karta będzie wydawana bezpłatnie, a okres jej ważności wynosi pięć lat.  

Gdzie użyjesz karty FALA?

Karty FALA można użyć w czytnikach i falomatach w pojazdach komunikacji miejskiej oraz na przystankach kolejowych – w celu rozpoczęcia lub zakończenia podróży. Będzie też przydatna do okazania podczas kontroli biletów w transporcie publicznym oraz w Punkcie Obsługi Klienta.

Pasażer ma wybór – tańsze, elastyczne podróżowanie z FALĄ

FALA to system dobrowolny – tylko od pasażera zależy, czy chce korzystać z jego możliwości, oszczędzając przy tym czas potrzebny na kupno biletów u różnych przewoźników. FALA to rozwiązanie, które integruje już dostępne bilety i ułatwia podróżowanie – podobnie jak popularne od lat mobilne aplikacje automatycznie dopasowujące trasę przejazdu. Te jednak są dostępne tylko w największych miejscowościach województwa pomorskiego. FALA przynosi rozwiązania, dzięki którym żaden pasażer nie będzie wykluczony z systemu podróżowania kolejową komunikacją publiczną w województwie, a jednocześnie gwarantuje usługi w gminach (komunikacji miejskiej), które są uczestnikami tego projektu. Przypomnijmy, system FALA jest w tzw. fazie publicznego rozruchu, a jego oficjalne uruchomienie planowane jest na 15 grudnia tego roku. Zgodnie z planem, podróżowanie z kartą FALA lub kartą płatniczą będzie w pierwszym etapie możliwe w Lęborku – od 22 września.

Szczegółowy harmonogram uruchomienia oraz aktualne informacje o systemie FALA:

www.innobaltica.pl

Skip to content