Zgodnie z zapowiedziami swoją działalność rozpoczęła Szkoła Nowoczesnego Pasażera. W ramach cyklu warsztatów edukacyjno-informacyjnych młodzi Pomorzanie będą mieli okazję poznać bliżej system FALA. Zdobędą wiedzę o jego funkcjonalnościach i atrakcyjnych rozwiązaniach dla pasażerów. Porozmawiają też na temat zalet transportu publicznego, w tym bezpiecznego i ekologicznego podróżowania. Akcja skierowana jest do dzieci i młodzieży z województwa pomorskiego.
Zgłoś swoje przedszkole lub szkołę już dziś! – Decyduje kolejność zgłoszeń
Nabór do Szkoły Nowoczesnego Pasażera jest otwarty. Aby wziąć udział w warsztatach edukacyjnych, należy przesłać uzupełniony FORMULARZ.
Przesłanie zgłoszenia jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu Szkoły Nowoczesnego Pasażera.
O uczestnictwie placówki w programie decyduje KOLEJNOŚĆ ZGŁOSZEŃ, liczba miejsc jest ograniczona.
Szkoła Nowoczesnego Pasażera (SNP) to zakrojony na szeroką skalę program w województwie pomorskim, z którym InnoBaltica Sp. z o.o. dotrze w tym roku do kilkunastu tysięcy osób.
– Jako podmiot odpowiedzialny za wdrożenie systemu FALA w Pomorskiem, między innymi w ten sposób będziemy popularyzować innowacyjne rozwiązania w zakresie transportu publicznego – mówi Marcin Stefański, prezes InnoBaltiki. I dodaje: W ramach Szkoły Nowoczesnego Pasażera rozpoczynamy cykl warsztatów, podczas których chcemy zaprezentować zasady działania systemu oraz upowszechniać najlepsze zachowania transportowe i doświadczenia z wykorzystaniem zajęć w Innobusach.
Na początek dzieci i młodzież
W pierwszej fazie realizacji programu Szkoła Nowoczesnego Pasażera edukatorzy wyjaśnią, na czym polega podróż z FALĄ i jakie stwarza możliwości. Będą również rozmawiać z dziećmi i młodzieżą
o zasadach bezpieczeństwa w czasie podróży środkami komunikacji publicznej oraz propagować ekologiczne postawy transportowe. Ponadto będzie utrwalana wiedza z zakresu pomocy przedmedycznej. Uczestnicy zajęć spotkają się z edukatorami zarówno w salach lekcyjnych, jak i w Innobusach. To dwa pojazdy zakupione ze środków unijnych, które pełnią funkcję mobilnych punktów obsługi klienta oraz edukacji mieszkańców.
– Planujemy liczne spotkania z mieszkańcami regionu. Dotrzemy do każdej gminy, w której działać będzie system FALA. Dążymy do tego, aby transport zbiorowy stał się pierwszym, naturalnym wyborem jak największej liczby osób. Wyszliśmy z założenia, że edukację warto rozpocząć od najmłodszych mieszkańców regionu. W kolejnym etapie skupimy się bardziej na dorosłych – informuje Radomir Matczak, członek zarządu InnoBaltica Sp. z o.o.
Warsztaty realizowane będą nie tylko w pomorskich szkołach podstawowych czy przedszkolach. Edukatorzy pojawią się również w domach kultury, domach sąsiedzkich, podczas miejskich imprez czy spotkań Rad Dzielnic. W pierwszej turze InnoBaltica zaplanowała 3500 godzin spotkań.
– Po części „szkolnej” zamierzamy pojawić się w popularnych miejscach, w przestrzeni publicznej na terenie województwa pomorskiego. Zaprosimy całe rodziny. Chętnie podzielimy się informacjami o FALI, pomożemy rozwiać wątpliwości. Służymy praktycznymi poradami ułatwiającymi korzystanie z systemu FALA. Zależy nam, aby mieszkańcy Pomorza samodzielnie wypróbowali „Falę” – mówi Marcin Stefański, prezes zarządu InnoBaltiki.
FALA podniesie komfort podróżowania
Wygodne i elastyczne rozwiązania systemu FALA będą w zasięgu każdego mieszkańca
w Pomorskiem i turysty. Wprowadzenie FALI ułatwi korzystanie z transportu publicznego i podniesie jego atrakcyjność, a także przyczyni się do zmniejszenia liczby osób podróżujących samochodami, co ograniczy emisję CO2 i substancji toksycznych, poprawiając jakość życia w regionie.
Korzystamy z dobrych praktyk Europy
FALA bazuje na doświadczeniach europejskich miast takich jak Bruksela, Londyn, Helsinki czy Amsterdam. System jest elastyczny – można dopasować go do potrzeb lokalnej społeczności, obowiązujących taryf komunikacyjnych czy modelu transportu w danej gminie. Zadaniem FALI jest umożliwienie pasażerom opłacania przejazdów w prosty sposób, bez poszukiwań kiosków, biletomatów zgodnie z hasłem – „wsiadam i jadę”.
– W ostatnich latach województwo pomorskie dynamicznie zmienia się pod kątem transportu publicznego, powstała między innymi PKM, a samorządy inwestują w tabor. Pomorze wciąż stawia na rozwój w tym zakresie, dlatego optymalizujemy czas i podnosimy komfort podróży z myślą zarówno o mieszkańcach jak i o turystach – mówi prezes M. Stefański.
Warto przypomnieć, iż korzystając z FALI pasażer nie musi znać cen biletów ani szukać możliwości ich fizycznego zakupu w ramach ponad 100 taryf w Pomorskiem. Wystarczy, że zaznaczy swoją obecność w pojeździe poprzez proste kliknięcie w aplikacji lub przyłoży kartę do czytnika.
System FALA jest pierwszą w Polsce regionalną platformą do sprzedaży biletów na transport publiczny integrującą gminy a także różne środki komunikacji. Co ważne, przewidziane rozwiązania zakupu biletów będą takie same zarówno dla stolicy województwa jak i dla mniejszych gmin w głębi województwa pomorskiego.
Warto wiedzieć
- Program edukacyjny, w tym zakup Innobusów, w 72% jest finansowany ze środków Unii Europejskiej. Edukacja oraz informacja są obowiązkowymi i nieodłącznymi zadaniami
w ramach każdego projektu unijnego. W przypadku systemu FALA program zatwierdziło Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
- Innobusy zakupione ze środków unijnych pełnią funkcję mobilnych punktów obsługi klienta. Mają taką samą funkcjonalność jak stacjonarne punkty systemu FALA, uzupełnioną o wersję demonstracyjną. Atutem Innobusów jest ich mobilność i szansa wykorzystania w przeróżnych miejscach i okolicznościach. W Innobusie będzie możliwość założenia konta pasażera
w systemie FALA oraz zamówienia karty FALA, która może stanowić jeden z alternatywnych identyfikatorów w systemie.
- System FALA jest jedynym projektem w Polsce umożliwiającym ujednolicenie systemu poboru opłat za transport publiczny na obszarze całego województwa pomorskiego.