Zasady testowania Systemu FALA w Słupsku od 5 stycznia

1. Co w ramach Systemu FALA działa testowo w Słupsku od 5 stycznia 2024?

Zapraszamy pasażerów Słupska do drugiego etapu testowania Systemu FALA.
Pierwszy etap obejmował zakup biletów okresowych (14-dniowe, miesięczne, kwartalne, roczne) poprzez portal systemfala.pl lub w punkcie obsługi klienta, a także wyszukiwanie połączeń poprzez planer podróży (dostępny na systemfala.pl). Udostępniona została również możliwość zamawiania Karty FALA w portalu pasażera i wykorzystanie jej jako identyfikatora w systemie – podczas kontroli biletów.
Od początku testowania Systemu FALA w Słupsku, jego mieszkańcy posiadający Kartę Mieszkańca Słupska, mogą nabyć: „Roczny Bilet Mieszkańca na 365 dni – imienny”. To bilet imienny uprawniający pasażera do nielimitowanych przejazdów liniami ZIM Słupsk za symboliczną złotówkę dziennie. Może go nabyć jednokrotnie każda osoba posiadająca Słupską Kartę Mieszkańca. Obecnie wchodzimy w kolejny etap testów, oddając w ręce użytkowników aplikację mobilną „System FALA” oraz urządzenia zamontowane w pojazdach: czytniki i falomaty.

TESTOWANIE APLIKACJI „SYSTEM FALA”
Aplikacja mobilna w obecnym kształcie jest narzędziem do zakupu biletów, zapisania na koncie przysługujących nam ulg, a także do dodania karty płatniczej jako kolejnego identyfikatora, i osobno jako instrumentu płatniczego w Systemie FALA.

W aplikacji można również zasilić ePortmonetkę, ustawić cykliczne i automatyczne jej doładowania, pobrać fakturę za zakupiony bilet, zwrócić bilet przed rozpoczęciem jego ważności, a także zapoznać się z rozkładami jazdy, zobaczyć listę odjazdów z najbliższego przystanku, skonfigurować swoje konto FALA, w tym powiązać je z innymi kontami (np. członka rodziny). Na tym etapie udostępnione jest również tworzenie profili podróży (np. z dzieckiem, mężem/żoną/partnerem/partnerką i dzieckiem itp.), do pełnego wykorzystania w podróży dynamicznej, która będzie kolejnym krokiem w testach.

CO JESZCZE MOŻNA ZROBIĆ W APLIKACJI JUŻ TERAZ?

  • kupić lub odnowić bilet okresowy imienny
    (także w trybie automatycznego odnawiania)
  • kupić bilet jednoprzejazdowy lub czasowy
  • okazać bilet podczas kontroli biletowej
  • sprawdzić stan środków na ePortmonetce
  • sprawdzić historię transakcji na koncie użytkownika
  • udostępnić konto członkowi rodziny lub firmie
  • zastrzec Kartę FALA, zamknąć konto
  • złożyć reklamację
  • korzystać z kilku dostępnych metod płatności
  • zapoznać się z rozkładami jazdy
  • zobaczyć listę odjazdów z najbliższego przystanku.
  • WAŻNE!
    W trakcie testowania FALI pasażerowie nie tracą możliwości
    korzystania z obecnych sposobów kupowania biletów i dostępnych
    punktów sprzedaży.

2. Czy można już korzystać z czytników i falomatów w pojazdach?

W obecnym etapie testowania pasażerowie mogą korzystać z czytników i falomatów, czyli urządzeń, służących do rejestracji wejścia (rozpoczęcia podróży) / zakupu biletów. Urządzenia zamontowane zostały w każdym pojeździe komunikacji miejskiej, a w przyszłości będą dostępne na peronach i stacjach kolejowych. Każde urządzenie FALA oznaczone jest logotypem województwa pomorskiego oraz Systemu FALA.
FALOMATY umożliwią przede wszystkim:

  1. Rejestrację wejścia – poprzez zbliżenie Karty FALA
    lub karty płatniczej (jednoznaczną z zakupem biletu).
  2. Zakup biletu na ekranie dotykowym.
  3. Sprawdzenie środków dostępnych w ePortmonetce.
    Znajdują się zazwyczaj w przestrzeni dla wózków – w połowie
    długości pojazdu.

CZYTNIKI umożliwią rejestrację wejścia poprzez zbliżenie Karty
FALA lub karty płatniczej przy rozpoczęciu podróży (jednoznaczną
z zakupem biletu).
Znajdują się zazwyczaj przy drzwiach pojazdu.

KTO MOŻE KORZYSTAĆ Z FALOMATÓW I CZYTNIKÓW?

Z urządzeń FALA mogą korzystać zarówno osoby posiadające konto FALA, jak i te które nie mają kont
w systemie.
OSOBA POSIADAJĄCA KONTO FALA rozpoczyna podróż z Kartą FALA lub kartą płatniczą przypisaną do systemu FALA jako identyfikator, przykładając ją do czytnika lub falomatu na wejściu do pojazdu, dokonując tym samym rejestracji wejścia tzw. check-in. Jest to czynność równoznaczna
z zawarciem umowy przewozu (zakupem biletu).

OSOBA NIEPOSIADAJĄCA KONTA FALA rozpoczyna podróż, przykładając kartę płatniczą do czytnika lub falomatu na wejściu do pojazdu, a jeśli chce aby zostały naliczone przysługujące jej ulgi, korzysta z falomatu i wybiera odpowiednie bilety ulgowe.

ZAKUP BILETÓW POPRZEZ SAMODZIELNY ICH WYBÓR NA FALOMACIE (DLA SIEBIE LUB TOWARZYSZY PODRÓŻY)
Pasażerowie będą mogli dokonać samodzielnych zakupów na falomacie, korzystając z przycisku:

  • Kup bilet z kontem FALA – osoby POSIADAJĄCE Konto FALA
  • Kup bilet kartą płatniczą – osoby NIEPOSIADAJĄCE Konta FALA

3. NOWOŚĆ: „Bilet dobowy promocyjny” Jak działa?

Zasada jest prosta i dotyczy pasażerów, którzy w ciągu jednej doby, od godziny 00:00 do 24.00, nabędą 3 bilety jednorazowe poprzez zbliżenie karty płatniczej lub Karty FALA do czytnika lub falomatu, wykonując tzw. check-in. Wtedy System FALA zmieni je automatycznie w bilet dobowy. To oznacza, że pasażer w ciągu 24 godzin, od dokonania zakupu pierwszego biletu za podróże z wykorzystaniem check-in, nie zapłaci już więcej, niż koszt biletu dobowego. Niezależnie czy to będzie 4, 5 czy 10 przejazd słupską
komunikacją miejską.

4. Czym jest promocyjny „Roczny Bilet Mieszkańca na 365 dni – imienny”?
Promocyjny „Roczny Bilet Mieszkańca na 365 dni – imienny” to bilet uprawniający pasażera do przejazdów przez cały rok w ramach słupskiej komunikacji miejskiej. Może go nabyć jednokrotnie każda osoba posiadająca Słupską Kartę Mieszkańca.
Bilet ten można kupić wyłącznie przez System FALA w portalu systemfala.pl, poprzez aplikację „System FALA” lub w punkcie obsługi klienta).

5. Czy pasażer korzystający z bezpłatnych przejazdów w Słupsku powinien założyć konto FALA i zamówić Kartę FALA?
Nie ma takiego obowiązku. W momencie kontroli wystarczy okazać dokument, który potwierdzi uprawnienie do przejazdów bezpłatnych lub z ulgą 100%. Karta FALA przyda się jednak w podróżowaniu po innych miastach w województwie pomorskim.

6. Gdzie znajduje się Punkt Obsługi Klienta (POK) w Słupsku?
Punkt Obsługi Klienta w Systemie FALA znajduje się w pawilonie przy ul. Towarowej 10.
Punkt oznaczony został logotypem FALA. Czynny jest od: poniedziałku do piątku w godzinach 09:00 – 16:00.

7. Jakie sprawy można załatwić w Punkcie Obsługi Klienta (POK) w Słupsku?

W POK W SYSTEMIE FALA MOŻNA:

  • kupić bilety okresowe imienne, w tym promocyjny
    „Bilet Roczny Mieszkańca na 365 dni”
  • założyć konto FALA
  • zamówić Kartę FALA na adres domowy lub do POK
  • zasilić ePortmonetkę (kartą płatniczą)
  • podłączyć własną kartę płatniczą jako identyfikator w Systemie FALA
  • pozyskać dodatkowe informacje dot. działania Systemu FALA

8. Na jakim obszarze działa System FALA w ramach linii obsługiwanych przez ZIM Słupsk?
System FALA funkcjonuje we wszystkich miejscowościach obsługiwanych
przez ZIM Słupsk, znajdujących się w jednej strefie taryfowej (A).

9. Dlaczego warto założyć konto w Systemie FALA?
Konto w Systemie FALA umożliwia zamówienie bezpłatnej Karty FALA, którą na tym etapie można wykorzystać jako identyfikator w Systemie FALA, na liniach, w których już funkcjonuje System FALA. Posiadacze aplikacji mobilnej, Karty FALA lub płatniczej, podpiętej jako identyfikator w Systemie
FALA, będą mieć wszystkie bilety dostępne w jednym miejscu, bez konieczności poszukiwania punktów sprzedaży biletów papierowych. Korzystając z Systemu FALA, podróżni będą mogli kupić bilet poprzez aplikację mobilną czy portal systemfala.pl, a także w urządzeniach znajdujących się w pojazdach.
W przyszłości System FALA ułatwi zakup biletów kolejowych w urządzeniach zlokalizowanych na stacjach i peronach w obszarze całego województwa, a także umożliwi korzystanie z komunikacji miejskiej, np. w Gdyni, Gdańsku, Lęborku czy Chojnicach.

10. Gdzie zamówić Kartę FALA i czy jest ona bezpłatna?
Pierwsza Karta FALA jest bezpłatna.
Po upływie pięciu lat Karta FALA może zostać wymieniona na nową (bezkosztowo). Zamówić ją można poprzez portal systemfala.pl. Karta będzie dostarczona do skrzynki pocztowej (na wskazany adres).

11. Czy osoby nieposiadające konta FALA mogą korzystać z urządzeń FALA?
Tak. Osoby te mogą opłacić swoją podróż, zbliżając obowiązkowo kartę płatniczą do falomatu lub czytnika przy wejściu do pojazdu (check-in). Alternatywnie, mogą dokonać zakupu konkretnych biletów za pomocą
falomatu (na ekranie dotykowym), korzystając z przycisku na ekranie głównym ”kup bilet kartą płatniczą”.

12. Gdzie można kupić bilety okresowe oraz promocyjny „Bilet Roczny Mieszkańca na 365 dni imienny”?
Promocyjny „ROCZNY BILET MIESZKAŃCA NA 365 DNI – IMIENNY” uprawniający pasażera do nielimitowanych przejazdów liniami ZIM Słupsk za symboliczną złotówkę dziennie oraz inne bilety okresowe, imienne można nabyć w portalu pasażera, aplikacji mobilnej „System FALA” oraz w POK.
Pasażerowie podróżujący z biletami okresowymi nie są zobowiązani do rejestracji podróży na urządzeniach Systemu FALA (czytnikach lub falomatach).

13. Jak wygenerować fakturę za bilet zakupiony w aplikacji lub na portalu?

W portalu systemfala.pl można wygenerować fakturę, poprzez wykonanie
kilku kroków:

  • Po zalogowaniu się do konta FALA, należy wybrać z menu górnego
    zakładkę „TRANSAKCJE”;
  • W sekcji „TRANSAKCJE FINANSOWE” przy pozycji, dla której chcemy
    wygenerować fakturę, należy kliknąć w trzy kropki i wybrać polecenie
    „WYGENERUJ FAKTURĘ”;
  • Jeśli wszystkie dane są poprawne, należy zatwierdzić polecenie klikając
    w żółty przycisk „WYGENERUJ FAKTURĘ”;
  • Dokument ten można skorygować z poziomu zakładki „FAKTURY”
    dostępnej w menu górnym;
  • Fakturę można również wygenerować automatycznie przy zakupie
    biletu. Wówczas w koszyku zakupu biletów należy przesunąć suwak
    „CHCĘ OTRZYMAĆ FAKTURĘ”.
    W aplikacji mobilnej można pobrać fakturę, poprzez wykonanie kilku
    kroków:
  • Należy w dolnym pasku nawigacyjnym kliknąć w ikonę z podpisem
    „KONTO”;
  • W kolejnym kroku należy z listy wybrać opcję „TRANSAKCJE”;
  • W zakładce „TRANSAKCJE FINANSOWE” po znalezieniu pozycji,
    dla której chcemy wygenerować fakturę, należy kliknąć w nią i na samym
    dole wybrać opcję „FAKTURA – PODGLĄD”.

14. Czy po zwrocie biletu okresowego (przed rozpoczęciem okresu jego ważności)
w Systemie FALA pasażer otrzyma fakturę korygującą? Jak i gdzie?
Faktura korygująca zostanie wygenerowana bezpośrednio podczas zwrotu
biletu w aplikacji lub na portalu lub będzie dostępna w zakładce „FAKTURY”.

15. Jak wygląda kontrola biletów w Systemie FALA?
Kontrolerzy będą wyposażeni w specjalne urządzenia kontrolerskie.
Urządzenie wskaże, jakie bilety zostały zakupione i przypisane do danego
konta po uprzednim zbliżeniu do niego identyfikatora Systemu FALA
np. Karty FALA czy karty płatniczej lub odczytania z aplikacji mobilnej QR kodu
(dostępnego w lewym górnym rogu po kliknięciu w zdjęcie pasażera).

16. Gdzie szukać informacji o Systemie FALA?
Informacje o Systemie FALA znajdują się na portalu pasażera systemfala.pl w zakładce POMOC oraz AKTUALNOŚCI. Bieżące informacje oraz animacje instruktażowe zamieszczane są również na profilu społecznościowym Facebook System FALA oraz na kanale YouTube.

Reklamację oraz inne problemy dotyczące funkcjonowania systemu można zgłosić kontaktując się z pomocą techniczną:
Infolinia Systemu FALA +48 585 733 585
(poniedziałek – piątek, w godzinach 8:00-16:00)
E-mail: info@systemfala.pl

Skip to content