Zasady podróżowania z FALĄ po Słupsku

Poniżej prezentujemy zasady podróżowania po kolejnym mieście w którym działa system FALA.

1.Co w ramach Systemu FALA działa testowo w Słupsku od 12 grudnia 2023?

Zapraszamy pasażerów Słupska do testowania Systemu FALA. Pierwszy etap obejmuje korzystanie poprzez FALĘ z biletów okresowych (14-dniowe, miesięczne, kwartalne, roczne), które można nabyć przez portal systemfala.pl oraz w Punkcie Obsługi Klienta. Zwracamy uwagę na tę ostatnią opcję, której dotąd w Słupsku nie było. Mowa o „Rocznym Bilecie Mieszkańca na 365 dni – imiennym”.
To bilet imienny uprawniający pasażera do nielimitowanych przejazdów liniami ZIM Słupsk za symboliczną złotówkę dziennie. Może go nabyć jednokrotnie każda osoba posiadająca Słupską Kartę Mieszkańca.
O kolejnych etapach testowania, a tym samym udostępniania pasażerom
następnych funkcjonalności, będziemy informować na bieżąco.

2. Na czym polega etapowe testowanie? Czy mogę skorzystać z czytników w pojazdach?

Testowanie Systemu FALA polega na wprowadzeniu metodą małych kroków poszczególnych funkcjonalności. Obecnie pasażer w Słupsku w ramach systemu może kupić bilety okresowe imienne (14 dniowe, miesięczne, kwartalne oraz roczne) dostępne w portalu systemfala.pl oraz w Punkcie Obsługi Klienta przy ul. Towarowej 10. Nie korzysta zatem z czytników.
W kolejnych krokach będzie udostępniona opcja podróżowania z Kartą FALA oraz płatniczą (poprzez przykładanie ich do czytników), a także aplikacją mobilną FALA. Aktualnie falomaty i czytniki w pojazdach są nieczynne dla pasażerów, a aplikacja niedostępna.

3. Co docelowo będzie dostępne w Słupsku?

Trwają przygotowania do uruchomienia w Słupsku funkcji podróżowania z Kartą FALA oraz płatniczą (bilety jednorazowe), które testowane są już np. Chojnicach czy Lęborku. Przy tej okazji mieszkańcy Słupska będą mogli jako pierwsi przekonać się w praktyce, jak działa „bilet dobowy promocyjny”.
Zasada jest prosta i dotyczy pasażerów, którzy w ciągu jednej doby, od godziny 00:00 do 24.00, nabędą 3 bilety jednorazowe poprzez zbliżenie karty płatniczej lub Karty FALA do czytnika lub falomatu, wykonując
tzw. check-in. Wtedy System FALA zmieni je automatycznie w bilet dobowy. To oznacza, że pasażer w ciągu 24 godzin, od dokonania zakupu pierwszego biletu za podróże z wykorzystaniem check-in, nie zapłaci już więcej, niż koszt biletu dobowego. Niezależnie czy to będzie 4, 5 czy 10 przejazd słupską
komunikacją miejską.

Ponadto w ramach następnych etapów testowania będzie też udostępniona aplikacja FALA, poprzez którą dostępne będą zarówno bilety jednorazowe jak i okresowe. O terminach kolejnych etapów i ich założeniach będziemy informować na bieżąco.

4. Czym są falomaty i czytniki?

Są to żółto-czarne urządzenia służące do realizacji podróży i zakupu biletów. Zamontowane zostały w każdym pojeździe miejskim, a w przyszłości będą dostępne na peronach i stacjach kolejowych.
Każde urządzenie FALA oznaczone jest logotypem Województwa Pomorskiego oraz Systemu FALA.

FALOMAT
w przyszłości umożliwi przede wszystkim:
1) rejestrację wejścia poprzez zbliżenie Karty FALA lub karty płatniczej;
2) zakup biletu na ekranie dotykowym;
3) sprawdzenie środków dostępnych w ePortmonetce.
CZYTNIK
w przyszłości umożliwi wyłącznie rejestrację wejścia i wyjścia poprzez zbliżenie Karty FALA lub karty płatniczej przy rozpoczęciu/zakończeniu podróży.

Falomaty znajdują się w połowie długości pojazdu, a czytniki przy drzwiach pojazdów komunikacji miejskiej.

5. Gdzie znajduje się Punkt Obsługi Klienta (POK) w Słupsku?

Punkt Obsługi Klienta w Systemie FALA znajduje się w pawilonie przy ul. Towarowej 10. Punkt oznaczony został logotypem FALA. Czynny jest od poniedziałku do piątku w godzinach 09:00 do 16:00.

Jakie sprawy można załatwić w Punkcie Obsługi Klienta (POK) w Słupsku?

W POK W SYSTEMIE FALA MOŻNA:

  • kupić bilety okresowe imienne, w tym promocyjny „Bilet Roczny Mieszkańca na 365 dni”
  • założyć konto FALA
  • zamówić Kartę FALA na adres domowy lub do POK
  • zasilić ePortmonetkę (kartą płatniczą)
  • podłączyć własną kartę płatniczą jako identyfikator w Systemie FALA
  • pozyskać dodatkowe informacje dot. działania Systemu FALA

6. Na jakim obszarze oprócz miasta Słupsk aktualnie działa System FALA?

System FALA funkcjonuje we wszystkich miejscowościach obsługiwanych przez ZIM Słupsk, znajdujących się w jednej strefie taryfowej (A).

Źródło: https://zimslupsk.pl/strefy-taryfowe.html

7. Czy pasażer korzystający z bezpłatnych przejazdów w Słupsku powinien założyć konto FALA i zamówić Kartę FALA?

Nie ma takiego obowiązku. W momencie kontroli wystarczy okazać dokument, który potwierdzi uprawnienie do bezpłatnych przejazdów lub z ulgą 100%. Karta FALA przyda się jednak w podróżowaniu po województwie pomorskim.

8. Dlaczego warto założyć konto w Systemie FALA?

Konto w systemie FALA umożliwia zamówienie bezpłatnej Karty FALA, z pomocą, której podróżujący będą mogli przemieszczać się transportem miejskim po Słupsku. Posiadacze Karty FALA lub konta FALA powiązanego z własną kartą płatniczą w przyszłości będą mieć wszystkie bilety w jednym miejscu, nie będą musieli szukać punktów sprzedaży biletów papierowych. Korzystając z Systemu FALA, podróżni będą mogli kupić bilet poprzez portal systemfala.pl lub w urządzeniach znajdujących się w pojazdach (docelowo też na peronach i przez aplikację) bez konieczności posiadania ich papierowych odnośników. W kolejnych etapach testowania System FALA umożliwi zakup biletów kolejowych w obszarze całego województwa, a także ułatwi korzystanie z komunikacji miejskiej, np. w Trójmieście, Wejherowie, Lęborku
czy Chojnicach.

9. Czym jest promocyjny „Roczny Bilet Mieszkańca na 365 dni – imienny”?

Promocyjny „Roczny Bilet Mieszkańca na 365 dni – imienny” to bilet uprawniający pasażera do przejazdów przez cały rok w ramach słupskiej komunikacji miejskiej. Może go nabyć jednokrotnie każda osoba posiadająca Słupską Kartę Mieszkańca. Bilet ten można kupić wyłącznie przez System FALA.

10. Czy osoby nieposiadające konta FALA będą mogły w przyszłości korzystać z urządzeń FALA?

Tak. Osoby te w kolejnych etapach testowania będą mogły opłacić swoją podróż, zbliżając obowiązkowo kartę płatniczą do falomatu lub czytnika przy wejściu do pojazdu (check-in), i jeśli zechcą wykonując check-out na wyjściu z pojazdu (informując system, że podróż została zakończona).
Check-out jest nieobowiązkowy. Alternatywnie, będą mogły dokonać zakupu konkretnych biletów za pomocą falomatu (na ekranie dotykowym), korzystając z przycisku na ekranie głównym ”kup bilet kartą płatniczą”.

11. Gdzie można kupić bilety okresowe oraz promocyjny „Bilet Roczny Mieszkańca na 365 dni imienny”?

Promocyjny „ROCZNY BILET MIESZKAŃCA NA 365 DNI – IMIENNY” uprawniający pasażera do nielimitowanych przejazdów liniami ZIM Słupsk za symboliczną złotówkę dziennie oraz inne bilety okresowe, imienne można nabyć w portalu pasażera oraz w POK.
Pasażerowie podróżujący z biletami okresowymi nie są zobowiązani do rejestracji podróży na urządzeniach Systemu FALA (czytnikach lub falomatach).

12. Czy po zwrocie biletu okresowego (przed rozpoczęciem okresu jego ważności) w Systemie FALA pasażer otrzyma fakturę korygującą? Jak i gdzie?

Faktura korygująca zostanie wygenerowana bezpośrednio podczas zwrotu biletu na portalu lub będzie dostępna w zakładce faktury.

13. Jak wygląda kontrola biletów w Systemie FALA?

Kontrolerzy będą wyposażeni w specjalne urządzenia kontrolerskie. Urządzenie wskaże, jakie bilety zostały zakupione i przypisane do danego konta po uprzednim zbliżeniu do niego identyfikatora Systemu FALA
np. Karty FALA czy karty płatniczej.

14. Jak zamówić Kartę FALA i czy jest ona bezpłatna?

Pierwsza Karta FALA jest bezpłatna. Po upływie pięciu lat Karta FALA może zostać wymieniona na nową
(bezkosztowo). Zamówić ją można poprzez portal na stronie systemfala.pl lub w POK. Karta będzie dostarczona do skrzynki pocztowej (na wskazany adres) lub możliwa do odebrania w Punkcie Obsługi Klienta (POK) w Słupsku. W POK będzie można również zamówić Kartę FALA.

Skip to content