Skip to content

Informacje dla turystów / Information for tourists

JAK KORZYSTAĆ Z URZĄDZEŃ SYSTEMU FALA W POJAZDACH?

HOW TO USE THE DEVICE OF THE FALA SYSTEM ON BOARD?

System FALA

System FALA jest narzędziem do planowania podróży oraz płacenia za przejazdy w transporcie publicznym na terenie województwa pomorskiego.
Obejmie on swoim zasięgiem trasy transportu kolejowego (pociągi aglomeracyjne i regionalne, czyli pociągi Polregio oraz PKP SKM w Trójmieście) oraz trasy komunikacji miejskiej organizowanej przez następujące miasta: Gdańsk, Gdynia, Słupsk, Wejherowo, Tczew, Chojnice, Lębork, Puck. Dzięki FALI za przejazdy u różnych przewoźników i organizatorów transportu będzie można zapłacić poprzez jeden system. Pasażer, aby móc korzystać ze wszystkich udogodnień, jakie zaoferuje FALA, będzie zobowiązany do założenia w nim konta – zarejestrowania się w nim. To umożliwi zautomatyzowanie dużej części procesów związanych z doborem odpowiedniej opłaty za przejazd (z wykorzystaniem ulg, najkorzystniejszych opcji cenowych itp.). W ramach systemu powstanie baza, w której znajdą się m.in. konta pasażerów, informacje o cenach biletów, trasach przejazdów pociągów, autobusów, tramwajów i trolejbusów oraz ich rozkładach jazdy. System pozwoli rozliczyć pasażera za przejazdy na danej trasie na podstawie identyfikowania go w różnych pojazdach komunikacji miejskiej. Pasażer będzie zobowiązany do zameldowania się w pojeździe lub na stacji/przystanku kolejowym na specjalnym czytniku lub falomacie (walidatorze) za pomocą karty komunikacyjnej FALA lub smartfonu, karty bankomatowej bądź też papierowego biletu z kodem QR.
Istotnym elementem systemu będzie aplikacja mobilna, która umożliwi zaplanowanie trasy oraz pełne rozliczenie kosztów przejazdu różnymi środkami lokomocji.
System, który zostanie wdrożony w Pomorskiem, to rewolucja w sposobie myślenia o transporcie publicznym. To rozwiązanie, które pozwala zebrać na jednej, elektronicznej platformie wszystkie zasady funkcjonowania komunikacji publicznej województwa pomorskiego.

Karta FALA

Karta FALA służyć będzie do identyfikowania pasażera w pojeździe – do „odbijania się”. Innymi słowy, pasażer przykładając swoją kartę FALA do walidatora, będzie sygnalizował systemowi, że rozpoczął podróż oraz że ją kończy. To pozwoli systemowi na rozliczenie podróży tylko za przejechaną ilość przystanków. Pieniądze pobierane będą z elektronicznej portmonetki  przypisanej do konta danego pasażera w systemie FALA.

Aplikacja FALA

Aplikacja mobilna systemu FALA to narzędzie, które m.in.:

– pozwoli założyć konto w systemie FALA,

– pozwoli zapisać informację o uprawnieniach do ulg,

– pozwoli określić preferencje podróżowania (np. z rodziną, z ulgami, bez konieczności pokonywania schodów),

– pozwoli zaplanować przejazd na wybranej trasie w opcjach (np. szybko, tanio, komfortowo),

– pozwoli zakupić bilet na daną trasę,

– pozwoli doładować konto określoną kwotą pieniędzy,

– pozwoli doładować konto biletem okresowym,

– pozwoli okazać do kontroli zakupione uprawnienie do przejazdu,

– pozwoli odbyć podróż bez znajmości taryfy poszczególnych organizatorów poprzez potwierdzanie swojej obecności w pojazdach (zacheckowanie się ręcznie lub automatycznie poprzez wyrażenie zgody na lokalizację).

Falomaty i czytniki FALA

Falomaty i czytniki to walidatory czyli urządzenia, które w nowym systemie FALA zastąpią obecne kasowniki. Będą one pełniły funkcję czytników (kasowników), do których fizycznie nie będziemy już wkładać biletów, aby je skasować. ALE! – wystarczy ZBLIŻYĆ do czytnika kartę FALA, kartę płatniczą, bilet papierowy z kodem QR LUB smartfon z aplikacją FALA lub inne urządzenie umożliwiające dokonywanie płatności zbliżeniowych. W ten sposób zaznaczymy wejście/wyjście z pojazdu lub na kolei przesiadkę. Falomaty to walidatory, które mają więcej funkcjonalności niż czytniki. Można w nich np. kupić bilet dla siebie i dla rodziny, zaznaczyć ulgę za przejazd, a dodatkowo również zaznaczyć rozpoczęcie czy zakończenie podróży.

Check in - check out w systemie FALA

System check-in/check-out to nic innego, jak zasada informowania systemu FALA o wejściu pasażera do pojazdu i wyjściu z pojazdu. Prawnie oznacza to zawarcie umowy na przejazd w transporcie publicznym. W praktyce pasażer w momencie rozpoczęcia i zakończenia podróży musi zaznaczyć ten fakt:

– w falomacie lub czytniku (za pomocą karty FALA, karty bankowej, aplikacji lub biletu papierowego z kodem QR)
– w aplikacji (klikając w telefonie odpowiedni przycisk);

Bezpieczeństwo w systemie FALA

Tak, będą bezpieczne. System FALA będzie zbierać dane o przejazdach pasażerów tylko na ich własne potrzeby – pasażer będzie widział swoje aktualne przejazdy i ich historię w aplikacji lub w portalu pasażera. Baza danych i potoki owszem, będą analizowane, ale na zanonimizowanych danych. Dane w takiej postaci posłużą m.in. przy planowaniu tras, doborze ilości i wielkości pojazdów na konkretnych liniach. Podsumowując zostaną zebrane po to by zwiększać komfort podróżowania.

Pytania pasażerów o system FALA