Samorządowcy, pracownicy urzędów oraz przedstawiciele przewoźników z terenu powiatu starogardzkiego wzięli udział w spotkaniu konsultacyjno-informacyjnym w Starogardzie Gdańskim. Przedmiotem rozmów były zmiany planowane w sposobie płacenia za przejazdy w środkach transportu publicznego, za których przygotowanie odpowiada spółka InnoBaltica.
Zebranych na spotkaniu najbardziej interesowały następujące zagadnienia:
- jaki będzie koszt wdrożenia systemu – Platformy Zintegrowanych Usług Mobilności i jakie koszty eksploatacyjne będzie musiało ponieść miasto;
- czy przewoźnicy komercyjni (jak np. PKS Starogard) będą musieli ponosić koszty zakupu i utrzymania urządzeń końcowych (np. kasowników);
- czy konieczne będzie wprowadzenie kontroli biletowych w pojazdach (obecnie na wielu liniach ich nie ma, ponieważ bilety są kupowane głównie u kierowców);
- czy uda się zsynchronizować terminy – przewoźnicy będą musieli wkrótce zainwestować w kasy fiskalne on-line łączące się z serwerami Ministerstwa Finansów (co wynika z zapisów nowego prawa) i ważne, aby tak zaplanować wdrożenie nowego systemu, żeby przewoźnicy nie musieli kupować nowych kas na kilka miesięcy przed ich wymianą na urządzenia PZUM.
Przedstawiciele InnoBaltiki wyjaśnili zebranym gościom, że cały koszt inwestycji jest po stronie spółki, której właścicielami są: Województwo Pomorskie, Gdańsk i Gdynia oraz Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański i Gdański Uniwersytet Medyczny.
Spółka będzie też właścicielem urządzeń końcowych, a co za tym idzie, będzie też odpowiadała za ich utrzymanie i naprawy. Zasygnalizowane problemy oraz pytania, na które przedstawiciele InnoBaltiki nie znają jeszcze odpowiedzi, zostały zaprotokołowane i zostaną przekazane architektom systemu.
Spotkanie odbyło się 26 kwietnia 2018 roku w Urzędzie Miasta Starogardu Gdańskiego i było elementem kampanii konsultacyjno-informacyjnej prowadzonej przez spółkę InnoBaltica w największych miastach województwa pomorskiego.