Pilotaż na Pomorzu

Pilotaż tzw. wspólnego biletu w województwie pomorskim – terminy, założenia, zasięg terytorialny

Już we wrześniu 2018 roku rozpocznie się pilotaż systemu nazywanego potocznie wspólnym biletem. Pierwszym etapem widocznym dla pasażerów na Pomorzu będzie rozwieszenie specjalnych identyfikatorów (w formie uchwytów dla pasażerów) w autobusach, tramwajach, trolejbusach i pociągach w wybranych częściach województwa pomorskiego. 


Będą one wyposażone w rozróżniające je elementy – tagi NFC i kody QR – które umożliwią organizatorom pilotażu komunikację ze smartfonami pasażerów. Ale po kolei…


Na początku określmy, na jakim terenie będzie realizowany pilotaż. Zostanie on przeprowadzony na dwóch trasach komunikacji publicznej. Jedna linia łączy Słupsk z Trójmiastem, druga natomiast Starogard Gdański z Trójmiastem, a konkretnie z Gdynią. Dlaczego akurat z Gdynią? Ponieważ stamtąd odpływają promy do Karlskrony, a całe działanie pilotażowe jest realizowane w ramach projektu Interconnect, którego ostateczny cel stanowi połączenie systemów transportowych regionu Pomorze ze szwedzkim regionem Blekinge. 


Skoro pilotaż odbywa się na wymienionych trasach, oznacza to, że obejmie on następujące miasta: Gdańsk, Gdynia, Słupsk, Starogard Gdański i Tczew oraz wybrane przystanki kolejowe w województwie. 


Co zobaczą pasażerowie w autobusach, tramwajach, trolejbusach i pociągach? Pierwszym widocznym efektem będą specjalne identyfikatory z uchwytem dla pasażera, które pojawią się w pojazdach komunikacji publicznej. Na przystankach/stacjach kolejowych będą przyklejone tabliczki/naklejki. Każdy taki uchwyt czy tabliczka zawierać będzie kod QR oraz etykietę NFC. Pełnić one będą kilka funkcji. Zakodowane w nich zostaną informacje o pojeździe oraz stacji. 


W pojazdach pojawią się także testerzy – wybrane osoby, których zadaniem będzie sprawdzanie wybranych funkcjonalności systemu. Będą one miały kilka zadań. Np. przykładając swój smartfon ze specjalną aplikacją do kodu QR lub do etykiety NFC, będą się łączyć z tzw. portalem organizatora transportu, gdzie zmagazynowane zostaną dane o przystankach. Komunikat ze smartfonu testera zweryfikuje, czy dany przystanek został poprawnie zapisany w bazie danych. W ten sposób powstanie pełna, sprawdzona baza przystanków wielu organizatorów transportu publicznego, zweryfikowana przez testerów.


Kolejnym zadaniem dla testujących elementy nowego systemu będzie analizowanie, czy zainstalowane w pojazdach elementy infrastruktury w pojeździe są przyjazne dla ludzi, czy aplikacja dla pasażerów jest przejrzysta i intuicyjna, czy nowa procedura zakupu biletu nie sprawia problemów i jest akceptowalna społecznie. 


Rekrutacja tzw. testerów i współpraca z nimi będzie przebiegała wielotorowo. Jedna grupa (testerzy A) to osoby, które swoją pracę będą wykonywały w pełnym wymiarze czasu pracy (ok. 8 godz. dziennie) i będą miały do zrealizowania określone zadania czy scenariusze podróży. Grupa B to osoby, które w ramach swoich zwykłych podróży realizować będą pewne zadania – niejako „przy okazji”. I trzecia grupa – testerzy C – to osoby, które do pilotażu przyłączą się w ostatnim etapie jego trwania, a więc w drugiej połowie 2019 roku. Będą one poruszać się w ruchu międzynarodowym i sprawdzą, jak działają nowe rozwiązania na trasie województwo pomorskie – podróż promem do Karlskrony – region Blekinge. 


Wszyscy uczestnicy pilotażu będą wypełniać specjalne ankiety, których wyniki zostaną podsumowane, przeanalizowane i opisane przez specjalistyczną pracownię. W ciągu całego okresu pilotażu będą trwały prace nad automatyzacją wybranych czynności, jakie pasażer jest obecnie zmuszony samodzielnie wykonać w czasie podróży: wybór godziny odjazdu poszczególnych środków transportu, dotarcie na właściwy przystanek, zakup poszczególnych biletów. Oznacza to, że docelowo wykonywanie tych czynności będzie wspomagane przez system sensorów i aplikacje na smartfon, co zgodnie z zamierzeniem ma ułatwić i uprzyjemnić pasażerom podróż.

Skip to content