Są to nowoczesne urządzenia, które po uruchomieniu nowego systemu sprzedaży biletów FALA będą pełniły równocześnie kilka funkcji. Służyć będą do potwierdzania wejścia do pojazdu i wyjścia z niego (check-in/check-out), będą informować, czy dany pasażer ma wystarczająco dużo środków na koncie, aby zapłacić za dany przejazd, stanowić będą rodzaj kasowników dla biletów papierowych (które nie będą jednak kasownikami w tradycyjnym tego słowa znaczeniu: nie będzie już dziurkowania czy drukowania kodów na biletach papierowych, tylko ich skanowanie poprzez kody QR). Niektóre z nich będą również nowoczesną wersją biletomatów. Pasażer będzie mógł na nich wybrać, ile i jakie bilety chce kupić, dobrać odpowiednie ulgi, a następnie zapłacić za nie kartą bankową.
Urządzenia systemu FALA pozwolą na korzystanie z systemu osobom, które nie założą konta w FALI, ale będą chciały w sposób szybki i nieskomplikowany zapłacić za przejazd danym autobusem, tramwajem czy trolejbusem. Osoby takie będą mogły skorzystać ze swojej karty bankowej, a system automatycznie zakupi dla nich bilet. Zwolni to pasażera, który przebywa w danym mieście okazjonalnie, z konieczności poszukiwania informacji o cenach biletów, punktach sprzedaży itp. Podobne rozwiązania zastosowane zostały w wielu europejskich stolicach oraz w kilku miastach w Polsce i wszędzie cieszą się dużą popularnością wśród pasażerów.
Pełne bezpieczeństwo
Montowane w pomorskim transporcie publicznym urządzenia zapewniają pełne bezpieczeństwo. Certyfikacja PCI DSS (a taką posiadają walidatory systemu FALA) to standard stosowany przez instytucje płatnicze, który pozwala zabezpieczyć wszelkie transakcje i operacje finansowe. Międzynarodowa norma wydana przez Payment Card Industry Security Standards Council ma za zadanie zapewnić wysoki i spójny poziom jakości we wszystkich sytuacjach, w których przetwarzane są dane posiadaczy kart płatniczych. Wszelkie transakcje płatnicze dokonywane przez użytkowników w systemie FALA będą odbywały się za pośrednictwem operatora płatności certyfikowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego.
W rozliczeniach przejazdów stosowane będą też dwa standardy – MTT (Mass Transit Transaction)oraz PAYG (Pay As You Go) przygotowane dla przypadków, gdy transakcje o niewielkich wartościach nie są autoryzowane PIN-em i nie są rozliczane natychmiast w chwili ich zainicjowania, ale dopiero po upływie np. doby. Pozwala to na bezpieczne obciążanie pasażera kosztem przejazdów z całej doby, po uwzględnieniu najkorzystniejszych dla niego cen (np. zamiany kilku biletów jednoprzejazdowych na jeden 24-godzinny).
Mieszkańcy województwa pomorskiego oraz turyści nie muszą więc obawiać się o to, czy nowy system zapewni im rzetelne rozliczenia oraz czy nie będzie pobierał nadmiarowych danych z ich kont. Nie muszą także martwić się, że system będzie ich „śledził”. FALA będzie gromadzić dane o przejazdach przede wszystkim na potrzeby samych pasażerów. Na koncie pasażera dostępne będą aktualne przejazdy i ich historia. Natomiast spółka InnoBaltica (operator systemu FALA) będzie miała dostęp do tych danych tylko w formie zanimizowanej. Baza danych (anonimowych), którą InnoBaltica będzie dysponować i która będzie mogła być udostępniana organizatorom transportu do wykorzystania przy planowaniu komunikacji, nie będzie zawierać informacji o konkretnych pasażerach.
Proces rozłożony w czasie
Mimo że system FALA zaoferuje pełnię swoich możliwości w przyszłym roku, proces montowania czytników rozpoczął się już kilka miesięcy temu. Na pierwszy ogień poszły gdańskie tramwaje oraz autobusy w Słupsku, gdzie montowane są tzw. holdery. Są to zabezpieczone skrzynki umocowane na słupkach. Na każdej takiej skrzyneczce widnieje naklejka informacyjna. Urządzenia te stanowią technologiczne przygotowanie instalacji tramwajowej do szybkiego montażu nowych kasowników. Do czasu uruchomienia systemu, czyli jeszcze przez kilka miesięcy, pozostaną one zabezpieczone folią i naklejką informacyjną o FALI, natomiast bezpośrednio przed uruchomieniem, zostaną na nie zamontowane docelowe urządzenia.
W minionym tygodniu prace związane z nowymi kasownikami rozpoczęły się także na kolei. Pierwsze place budowy pod instalację walidatorów na przystankach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zostały przekazane wykonawcom m.in. w Gdańsku Niedźwiedniku i w Matarni.
Ze względu na skalę systemu FALA, montaż urządzeń rozłożony jest w czasie na blisko rok. Do zainstalowania jest w sumie ok. 5300 kasowników w pojazdach komunikacji miejskiej oraz 850 urządzeń na stacjach i przystankach kolejowych.
Kilka słów o systemie
System FALA to nowoczesne rozwiązanie, którego głównym zadaniem jest ułatwienie pasażerom płacenia za przejazdy w transporcie publicznym w województwie pomorskim. System opierać się będzie na płatnościach elektronicznych i funkcjonować będzie dzięki nowoczesnym rozwiązaniom informatycznym. Jego zakres terytorialny wyznaczają linie kolejowe (obsługiwane przez PKP SKM w Trójmieście oraz Polregio) oraz trasy komunikacji miejskiej organizowanej przez następujące ośrodki: Słupsk, Lębork, Puck, Wejherowo, Gdynię, Gdańsk, Tczew oraz Chojnice.
Pasażer, aby móc korzystać ze wszystkich udogodnień, jakie zaoferuje system FALA, będzie zobowiązany do założenia w nim konta – zarejestrowania się. To umożliwi zautomatyzowanie dużej części procesów związanych z doborem odpowiedniej opłaty za przejazd. Osoba posiadająca konto w FALI nie będzie musiała dobierać biletów, ulg itp. samodzielnie, ponieważ system zrobi to za nią.
Pasażerowie do dyspozycji będą mieć portal pasażera, aplikację, planer podróży oraz karty komunikacyjne FALA, a także sieć nowoczesnych walidatorów (kasowników).
Stopniowe wprowadzenie systemu check-in/check-out to nowa jakość w podróżowaniu po województwie pomorskim, która – choć wymagać będzie od pasażerów odbijania się przy wejściu i przy wyjściu z pojazdu – będzie de facto ważnym krokiem zbliżającym nas do standardów europejskich.