Karta miejska

Karta miejska – już nie tak innowacyjna jak kiedyś

Karty miejskie, które jeszcze kilka lat temu były symbolem nowoczesnych rozwiązań w komunikacji miejskiej, powoli stają się technologicznie przestarzałe. Bywają także barierą podczas prób integracji komunikacji na terenie wykraczającym poza ramy jednego organizatora transportu. 

Na rynek wchodzą nowe generacje systemów poboru opłat za przejazdy. I nie tylko za przejazdy. Przykładem takiego nowoczesnego rozwiązania może być platforma Smile, która wprowadzona została pilotażowo w Wiedniu. 

Smile zapewnia inteligentną informację o możliwych połączeniach uwzględniającą preferencje użytkownika – typ środka transportu, czas przejazdu, cenę. Oznacza to, ze pasażer sam ustala, czy chce dotrzeć do wyznaczonego celu jak najtaniej, jak najszybciej, czy określonym środkiem lokomocji, np. jedynie autobusami. Platforma otwarta jest na współpracę nie tylko z podmiotami transportu publicznego, ale także z taksówkami, wypożyczalniami samochodów i rowerów czy punktami ładowania elektrycznych samochodów. 

Założenie jest takie, że docelowo system ma objąć swoim zasięgiem całą Austrię. Po uruchomieniu aplikacji z urządzenia użytkownika prezentowana jest mapa z dostępnymi w wybranej lokalizacji środkami transportu. Użytkownik wybiera odpowiednią ikonę. Jeśli wskaże punkt, do którego chce dotrzeć, proponowane są mu różne warianty podróży, także uwzględniające przesiadki między poszczególnymi środkami transportu. Gdy wybierze jedną z propozycji, może natychmiast zarezerwować bilety na te trasę i w sposób bezgotówkowy je zakupić. Po autoryzacji bilety wyświetlają się na ekranie smartfona. 

Aplikacja jest znacznym ułatwieniem w korzystaniu ze skomplikowanego systemu przewozów miejskich i regionalnych funkcjonujących w Wiedniu i jego okolicy. 

 W wielu regionach Europy stosuje się także płatności za przejazd przy użyciu zbliżeniowych kart płatniczych, bez potrzeby rejestrowania specjalnych kart miejskich. Przykładami miast, gdzie postawiono na takie rozwiązanie są m.in. Londyn, Ostrawa, a także polskie Świebodzice, gdzie system ten funkcjonuje od początku 2016 roku. 

Z wykorzystaniem opracowania Deloitte „Ekspertyza dotycząca instytucjonalnych modeli funkcjonowania transportu publicznego na obszarze metropolitalnym”

Skip to content