Jednolity system poboru opłat, czyli jedziesz autobusem, kolejką, tramwajem czy trolejbusem, a płacisz jeden raz
Przez lata przywykliśmy do tego, że bilet to prostokątny kartonik lub papierek kupowany w kasie, w automacie albo u kierowcy, który uprawnia nas do przejazdu określonym środkiem komunikacji zbiorowej. Jednak nowe technologie spowodowały, że na rynku coraz częściej mamy do czynienia z biletem elektronicznym – najczęściej kupowanym za pośrednictwem Internetu.
Użycie takiego biletu nie wymaga drukowania na papierze. Wystarczy okazanie kontrolerowi wyposażonemu w specjalny czytnik „obrazka” na ekranie smartfona.
Inną formą nowoczesnego biletu jest tzw. karta miejska. Jest to mikroprocesorowa karta, na której zapisane są dane właściciela. W wielu miastach taka właśnie karta elektroniczna jest nośnikiem biletu okresowego, którego zakup niejako doładowuje kartę prawem do przejazdów na określonej trasie lub wyznaczonym obszarze w określonym czasie (miesiąc, 30 dni, 90 dni, 4, 5 miesięcy).
Co do zasady, aktualnie bilet na przejazd trzeba kupować u tego przewoźnika lub organizatora, z którego usług planujemy skorzystać. Nie możemy więc kupić jednego biletu na przejazd obsługiwany przez kilku organizatorów. Niemal każda przesiadka wiąże się więc z zakupem kolejnego biletu.
Naprzeciw temu problemowi wyszedł Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, który podjął wyzwanie, tworząc bilet metropolitalny. Łączy on bilety Szybkiej Kolei Miejskiej, ZTM w Gdańsku, ZKM w Gdyni oraz MZK w Wejherowie.
Z problemem mierzy się także PKP. Od 11 września 2017 r. funkcjonuje już Pakiet Podróżnika, który jest nową propozycją PKP Intercity, POLREGIO i PKP SKM. Pozwala pasażerom na kupno w jednym miejscu i w jednej transakcji biletu na przejazd pociągami trzech różnych przewoźników. Jest to wstępny etap do wprowadzenia wspólnego biletu na wszystkie linie kolejowe.
Spółka InnoBaltica chce pójść jeszcze dalej. Celem przygotowywanego projektu jest pełna integracja systemów komunikacji publicznej, jakie funkcjonują na terenie województwa pomorskiego. Program o nazwie „Wdrożenie na obszarze województwa pomorskiego wspólnego dla wszystkich organizatorów i przewoźników transportu systemu poboru opłat za przewozy w zbiorowym transporcie pasażerskim oraz systemu jednolitej informacji pasażerskiej” ma m.in. pozwolić na kupowanie w jednym miejscu prawa do przejazdu wszelkimi pojazdami komunikacji zbiorowej.
Nie chodzi o to, żeby ujednolicić wszystkie taryfy w poszczególnych miastach Pomorza, ale o to, żeby w jednym systemie znalazły się dane wszystkich organizatorów przewozów. Zadaniem systemu będzie dopasowanie taryf do planowanej podróży oraz wybranie najtańszego rozwiązania i sprzedanie go pasażerowi.
Co do sposobów płatności możliwych jest kilka opcji. Pierwszą z nich jest możliwość dokonywania opłaty kartą płatniczą lub poprzez przelew bankowy. Inną – pośrednictwo urządzenia mobilnego z zainstalowaną aplikacją. Kolejnym sposobem pozwalającym na wniesienie opłaty jest operacja gotówkowa w dedykowanych automatach na peronach czy węzłach komunikacyjnych. I wreszcie specjalna karta Mifare, będąca rodzajem elektronicznego portfela.