Wystartował pilotaż, czyli po co nam nowe uchwyty w autobusach?
W Słupsku jako pierwszym mieście na Pomorzu pojawiły się w autobusach specjalne uchwyty dla pasażerów, będące jednocześnie urządzeniami testującymi. Jest to element pilotażu zmierzającego do utworzenia ujednoliconego systemu opłat za bilety w transporcie publicznym. W najbliższych dniach podobne uchwyty będą pojawiać się w Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie i Starogardzie Gdańskim. Zachęcamy wszystkich pasażerów, aby sczytywali swoimi smartfonami kody QR i tagi NFC – w ten sposób pomagają nam pozyskiwać dane niezbędne do stworzenia przyjaznego systemu ujednoliconego biletu.
Rozpoczynające się działanie to pierwszy widoczny dla pasażerów etap pilotażu w ramach projektu Interconnect na Pomorzu. Polega on na rozwieszeniu specjalnych identyfikatorów (w formie uchwytów dla pasażerów) w autobusach, tramwajach, trolejbusach i pociągach w wybranych częściach województwa pomorskiego.
Każdy taki uchwyt czy tabliczka zawiera kod QR oraz etykietę NFC. Pełnią one kilka funkcji. Zakodowane w nich są informacje o pojeździe oraz stacji.
Pilotaż jest prowadzony na dwóch trasach komunikacji publicznej. Jedna linia łączy Słupsk z Trójmiastem, druga natomiast Starogard Gdański z Trójmiastem, a konkretnie z Gdynią. Dlaczego akurat z Gdynią? Ponieważ stamtąd odpływają promy do Karlskrony, a całe działanie pilotażowe jest realizowane w ramach projektu Interconnect, którego ostateczny cel stanowi połączenie systemów transportowych Pomorza ze szwedzkim regionem Blekinge.
Oznacza to, że rączki stopniowo pojawiać się będą we wszystkich środkach transportu publicznego w następujących miastach: wspomnianym już Słupsku, Gdyni, Gdańsku, Sopocie (obsługiwanym komunikacyjnie przez przewoźników z Gdańska i Gdyni), w Tczewie i Starogardzie Gdańskim, a także na trasie PKM do Kartuz.
W następnym etapie pilotażu w pojazdach pojawią się także testerzy – osoby, których zadaniem będzie sprawdzanie wybranych funkcjonalności systemu. Będą one miały kilka zadań. Np. przykładając swój smartfon ze specjalną aplikacją do kodu QR lub do etykiety NFC, będą się łączyć z tzw. portalem organizatora transportu, gdzie zintegrowane zostaną dane o przystankach. Komunikat ze smartfonu testera zweryfikuje, czy dany przystanek został poprawnie zapisany w bazie danych. W ten sposób powstanie pełna, ujednolicona baza przystanków wielu organizatorów transportu publicznego, zweryfikowana przez testerów.
Kolejnym zadaniem dla testujących elementy nowego systemu będzie analizowanie, czy zainstalowane w pojazdach elementy infrastruktury w pojeździe są przyjazne dla ludzi, czy aplikacja dla pasażerów jest przejrzysta i intuicyjna, czy nowa procedura zakupu biletu nie sprawia problemów i jest akceptowalna społecznie.
Rekrutacja tzw. testerów i współpraca z nimi będzie przebiegała wielotorowo. Jedna grupa (testerzy A) to osoby, które swoją pracę będą wykonywały w pełnym wymiarze czasu pracy (ok. 8 godz. dziennie) i będą miały do zrealizowania określone zadania czy scenariusze podróży.
Grupa B to osoby, które w ramach swoich zwykłych podróży realizować będą pewne zadania – niejako „przy okazji”. I trzecia grupa – testerzy C – to osoby, które do pilotażu przyłączą się w ostatnim etapie jego trwania, a więc w drugiej połowie 2019 roku. Będą one poruszać się w ruchu międzynarodowym i sprawdzą, jak działają nowe rozwiązania na trasie województwo pomorskie – podróż promem do Karlskrony – region Blekinge.
Osoby, które są zainteresowane uczestniczeniem w pilotażu w charakterze testerów, prosimy o przesłanie e-maili ze zgłoszeniami pod adres: test@innobaltica.pl. Pod tym adresem czekamy także na wszelkie uwagi związane z tematem integracji biletowej na Pomorzu oraz z działaniem pilotażu.
Dla organizatorów pilotażu równie ważne, co praca testerów, jest codzienne sczytywanie kodów QR oraz tagów NFC przez wszystkich, tzw. zwyczajnych pasażerów komunikacji miejskiej. Treści ukryte pod adresem, do którego prowadzi kod lub tag będą się regularnie zmieniały. Aby zachęcić Pomorzan do tej czynności, zdradzimy tylko, że ukryte tam będą m.in. konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.
W ciągu całego okresu pilotażu będą trwały prace nad automatyzacją wybranych czynności, jakie pasażer jest obecnie zmuszony samodzielnie wykonać w czasie podróży: wybór godziny odjazdu poszczególnych środków transportu, dotarcie na właściwy przystanek, zakup poszczególnych biletów. Oznacza to, że docelowo wykonywanie tych czynności będzie wspomagane przez system sensorów i aplikacje na smartfon, co zgodnie z zamierzeniem ma ułatwić i uprzyjemnić pasażerom podróż.