Miast, po których kursują trolejbusy, jest w Europie 150. W Polsce – tylko trzy: Gdynia, Lublin i Tychy.
O zaletach tego rodzaju środka lokomocji długo by opowiadać… Są cichsze niż tramwaje i znacznie bardziej ekologiczne niż spalinowe autobusy. Ale co ciekawe, choć Polska tak sporadycznie korzysta z dobrodziejstw komunikacji trolejbusowej, w produkcji tych pojazdów jesteśmy potentatami.
Polskie trolejbusy marki Solaris jeżdżą po ulicach miast w Austrii, Bułgarii, Czechach, Estonii, Hiszpanii, Niemczech, Polsce, Portugalii, Rumunii, Szwajcarii, Szwecji, we Włoszech oraz na Litwie, Łotwie i Węgrzech. W 2016 roku jubileuszowy, tysięczny trolejbus Trollino wyjechał na ulice Salzburga. 1001 jeździ po Gdyni.
Jeśli myślicie jednak, że trolejbusy, to pojazdy, które zawsze jeżdżą „na szelkach” (czyli, fachowo mówiąc, z odbierakami prądu), to mylicie się.
Na przykład po Lublinie kursują nowoczesne trolejbusy Ursus Ekovolt, które podobnie jak Trollino Solarisa, nie zawsze są przywiązane za szelki do trakcji elektrycznej. Współczesne pojazdy posiadają bowiem systemy akumulatorowe, które pozwalają poruszać się przez pewien czas również poza siecią, wykorzystując napęd elektryczny. W Polsce trolejbusy korzystają z prądu stałego o napięciu 600 V.
Zastanawialiście się może kiedyś, skąd nazwa trolejbus? Trolley to po angielsku wagonik, cząstka -bus, będąca drugim członem nazwy, wywodzi się do łacińskiego omnibus (co znaczy: dla wszystkich).
I na koniec kilka słów o historii trolejbusów. Pierwsza linia trolejbusowa z regularnymi przewozami pasażerskimi w Polsce o długości 2,2 km została uruchomiona w 1930 roku w Poznaniu. Stało się to blisko 50 lat po tym, jak w 1882 roku w Berlinie zaprezentowano pojazd będący prototypem dzisiejszych trolejbusów. Nosił nazwę Elektromote.
Co ciekawe, w 1965 roku pojazdy te jeździły po wielu polskich miastach – można było z nich skorzystać w Wałbrzychu, Warszawie, Dębicy, Gorzowie Wielkopolskim, Legnicy, Olsztynie, Piasecznie, Poznaniu, Słupsku, Wrocławiu oraz w Gdyni i Lublinie.
Do dziś przetrwały tylko dwie komunikacje trolejbusowe z tamtych czasów – gdyńska (zaczęła działać w 1943 roku) i lubelska (funkcjonuje od 1953 r.). Trolejbusy w Tychach pojawiły się dopiero w 1982 roku.