Uczenie się na podstawie doświadczeń innych – to główny cel wizyt studyjnych. Podczas wizyty w Nykøbing (Dania) i Rostocku (Niemcy) członkowie organizacji biorących udział w projekcie Interconnect poznawali i testowali regionalne systemy transportu publicznego.
Wizyta studyjna miała miejsce w dniach 10-12 grudnia 2017 r. Gospodarzami byli przedstawiciele zarządu gminy Guldborgsund w Danii, hanzeatyckiego miasta Rostock i organizacji HIE-RO z siedzibą w Rostocku (Hanseatic Institute for Entrepreneurship and Regional Development). Na warsztaty, spotkania i wspólne testowanie systemów komunikacyjnych przybyli goście ze Szwecji, Estonii, Litwy i Polski.
10 grudnia był dniem na przyjazd i indywidualne “podglądanie” transportu publicznego w niemieckim Rostocku i duńskim Nykøbing (w zależności od miejsca zakwaterowania uczestników). Pierwszym oficjalnym punktem programu (11 grudnia) były warsztaty w mieście Nykøbing na wyspie Falster, w Urzędzie Gminy Guldborgsund. Prezentację na temat regionu i rozwiązań komunikacyjnych przedstawił Frede Danborg, koordynator działań realizowanych ze wsparciem UE. Opowiadał o projektach związanych z transportem publicznym, ze specjalnym uwzględnieniem transgranicznego ruchu z udziałem promów. Terminal promowy na wyspie Falster zlokalizowany jest w miejscowości Gedser, w znacznej odległości od większych miast. Frede Danborg zaprezentował także od strony technicznej architekturę systemu koordynacji transportu miejskiego oraz informacji pasażerskiej, jakie wykorzystywane są u operatora Verkehrsverbund Warnow (VVW) w ramach projektu Interface Plus współfinansowanego ze środków unijnych.
Po prezentacji miała miejsce organizacyjno-strukturalna część warsztatów. Agnieszka Wojtach ze spółki Innobaltica naszkicowała główne założenia do projektu Interconnect w sprawie tworzenia raportów z wizyt studyjnych i zaproponowała ich przyjęcie przez pozostałych członków. Uczestnicy spotkania zaaprobowali wypracowany harmonogram i jego składowe.
Jedną z najważniejszych części wizyty studyjnej był przejazd z ratusza na stację autobusową oraz poznawanie i analizowanie rozwiązań zastosowanych w węźle komunikacyjnym Nykøbing. Goście testowali biletomaty, przyglądali się udogodnieniom dla osób niepełnosprawnych, a także starali się wykorzystywać wskazówki zawarte na tablicach informacji pasażerskiej. Z dworca autobusowego pojechali linią miejską do terminalu promowego w Gedser. W zabytkowym budynku stacji odbyło się spotkanie z przedstawicielem dworca promowego. Rozmowy toczyły się głównie wokół możliwości rozwinięcia i udoskonalenia połączeń dla tzw. pieszych pasażerów promu oraz ulepszenia informacji dla pasażerów wysiadających z promów.
Podczas rejsu przez Morze Bałtyckie, a konkretniej przez Zatokę Meklemburską, zaaranżowane zostało spotkanie z przedstawicielem operatora promów – firmy Scandlines. Jednym z tematów były sprawy udziału pasażerów pieszych w ogólnej liczbie przewożonych osób (w samochodach osobowych czy w ciężarówkach i autokarach). Przedstawiciele projektu Interconnect byli zainteresowani także możliwościami ekologicznego transportu morskiego, jako że promy Scandlines maja napęd hybrydowy.
Kolejną ważną częścią wizyty studyjnej było podróżowanie – oczywiście komunikacją miejską, czyli autobusami i tramwajami – po Rostocku. Uczestnicy musieli dotrzeć z terminalu promowego na obrzeżach miasta do centrum. Tam bowiem odbywało się kolejne spotkanie – z Andreasem Schubertem reprezentującym miasto Rostock i Janem Bleisem z Rostocker Stassenbahn AG. Dotyczyło ono praktycznych aspektów działania transportu publicznego, a goście mogli podzielić się z organizatorami tegoż transportu swoimi wrażeniami z podróży. Wypytywali też o szczegóły rozwiązań zastosowanych przy tworzeniu systemu.
Ostatnim dniem wizyty studyjnej był 12 grudnia, wtorek. Poranne posiedzenie było czasem dyskusji i podsumowań. Poza przedstawicielami organizacji stowarzyszonych w projekcie Interconnect, w debacie wzięli udział także gospodarze lokalnych rozwiązań komunikacyjnych – z Rostocker Stassenbahn AG obecni byli Janette Heidenreich i Jan Bleis, z Planning Association Region Rostock uczestniczyła Lena Fischer, a z Verkehrsverbund Warnow VVW – Andrea Doliva. Hanzeatyckie miasto Rostock reprezentował Andreas Schubert. W części formalno-organizacyjnej spotkania osoby pracujące przy projekcie Interconnect omówiły szczegóły dalszych działań, a także doprecyzowały zawartość raportów, jakie będą powstawały w kolejnych etapach. Podzielona została także praca, jaka jest do wykonania w ramach organizacji seminarium benchmarkowego, które planowane jest pod koniec lutego w Gdańsku.
Wydarzenie zakończyło się konferencją prasową. Wiktor Szydarowski, reprezentujący region Blekinge w Szwecji, jako lider projektu opisał krótko na potrzeby przybyłych dziennikarzy założenia projektu Interconnect w ramach programu Interreg Południowy Bałtyk, a także podsumował doświadczenia uczestników wizyty studyjnej. Po indywidualnych rozmowach i wywiadach uczestnicy spotkania rozjechali się w różnych kierunkach do swoich domów.
Bardzo istotnym elementem wizyt studyjnych, których w ramach Interconnect będzie w sumie pięć, są kwestionariusze. Ich celem jest zebranie doświadczeń i opinii, które wynikają z korzystania z transportu publicznego w roli przyjezdnego pasażera. Osoby testujące komunikację odpowiadają w ankiecie na pytania dotyczące wariantów i jakości informacji pasażerskiej, rozkładów jazdy, systemów sprzedaży biletów oraz infrastruktury, jakości usług transportowych oraz poziomu integracji różnych środków transportu publicznego. Uczestnicy pierwszej wizyty studyjnej Nykøbing – Rostock mają czas do 15 grudnia na odesłanie wypełnionych ankiet, a podsumowanie ich wyników zostanie wykonane do końca grudnia przez pracowników spółki Innobaltica.